واکنش تند کاخ سفید به پشیمانی ترامپ از جنگ تجاری با چین

واکنش تند کاخ سفید به پشیمانی ترامپ از جنگ تجاری با چین
دوشنبه 4 شهريور 1398 - 13:30

کاخ سفید ساعاتی پس از انتشار اخباری از سوی رسانه ها در خصوص پشیمانی ترامپ از آغاز جنگ تجاری با چین در دیدار با نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست "گروه 7"، نسبت به این موضوع به شدت واکنش نشان داد.

العالم ـ آمریکا

پس از اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر امکان تجدیدنظر در مورد جنگ تجاری چین و آمریکا، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سخنان ترامپ به درستی تفسیر نشده است و در واقع رئیس جمهور از عدم افزایش بیشتر تعرفه بر کالاهای چین پشیمان است.

شبکه خبری "سی ان بی سی" روز دوشنبه به نقل از «استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید نوشت: «ترامپ روز گذشته (یکشنبه) طی دیدار با نخست وزیر انگلیس به سوال خبرنگاران مبنی بر امکان تجدیدنظر در مورد جنگ تجاری چین و آمریکا پاسخ مثبت داد، زیرا از عدم افزایش بیشتر تعرفه ها بر کالاهای چین پشیمان و خواهان تشدید این جنگ با پکن است.»

این مصاحبه در حاشیه نشست «گروه ۷» در بیاریتز فرانسه انجام شد و در جریان این مصاحبه ترامپ در پاسخ به سوالی درباره امکان تجدیدنظر در جنگ تجاری با چین گفت: «بله، حتما، چرا که نه. من مجددا درباره همه چیز فکر و تجدیدنظر می کنم.»

گریشام در بیانیه ای با اشاره به برداشت اشتباه رسانه‌ها از سخنان ترامپ گفت که رئیس جمهوری آمریکا از اینکه تعرفه کالاهای چینی را بیشتر افزایش نداده پشیمان است.

در پی سخنان ترامپ در این دیدار، رسانه های مختلف از پشیمانی ترامپ نسبت به آغاز و تشدید جنگ تجاری با چین خبر دادند.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته، ترامپ اعلام کرد که تا روز یکم اکتبر (۹ مهر)، تعرفه بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای چین را از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش خواهد داد؛ ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای باقیمانده چینی که از اول ستپامبر (۱۰ شهریور) قرار بود تعرفه ۱۰ درصدی پرداخت کنند، هم اکنون باید تعرفه ۱۵ درصدی بپردازند.

پکن نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا اعلام کرده است که اگر واشنگتن در تصمیم اشتباه خود تجدیدنظر نکند، چین نیز آماده انجام اقدامی تلافی جویانه و افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه ها بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای ایالات متحده خواهد بود؛ این محصولات شامل محصولات کشاورزی، نفت خام، هواپیماها و خودرو است.

این اقدامات پکن و واشنگتن در نتیجه جنگ تجاری تلافی جویانه میان این دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان است که باعث هراس تجار و سرمایه گذاران از رکود جهانی، شده است.

جنگ تجاری آمریکا و چین در ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) سال ۲۰۱۸ میلادی پس از تصمیم دونالد ترامپ، مبنی بر اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چین که به ادعای وی حق مالکیت معنوی محصولات تولیدی آمریکا را رعایت نمی‌کند و با تولید کپی‌های ارزان از آنها به صنعت آمریکا ضربه می‌زند و در مقابل، اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی توسط چین، آغاز شد.

پربیننده ترین خبرها