یک خبر چند خط تحلیل؛

پوتين و اردوغان از کدام تروريست در سوريه مي گويند؟

پوتين و اردوغان از کدام تروريست در سوريه مي گويند؟
سه شنبه 5 شهريور 1398 - 22:45

العالم _ سوریه

خبر:

  • در حالی سه شنبه پوتين و اردوغان در مسکو ديدار کردند که اهم بحث های فی ما بين حول مساله سوريه بود.


تحليل:

  • در حالی که هر دو طرف به مساله لزوم مبارزه با تروریست ها در سوریه تاکید می کنند اما مراد دو طرف از مصادیق این مفهوم دوگانه است در حالی که جبهه النصره در ادلب سوریه در نگاه پوتین مصداق تروریسم و اشغال سوریه قلمداد می شود ترکیه محل تمرکز نگاهش را به شمال شرق سوریه و مساله اکراد با تاکید بر حزب کارگران کردستان قرارداده است.
  • طی هفته های اخیر ارتش سوریه متوجه پاکسازی ادلب از تروریست ها به عنوان اولین مرحله آزاد سازی وطن شده و البته مورد حمایت روسیه نیز قرار گرفته است در همین حال هم سوریه و هم روسیه نسبت به حمایت های انکارا از تروریست های ادلب به شدت نگرانند و این حمایت ها را عاملی اساسی در بقا و تقویت تروریست های مذکور می دانند.
  • در حالی که پس از گذشت ماه ها از توافقنامه سوچی به دلیل کارشکنی های ترکیه اتفاق خاصی در ادلب نیفتاد و در مقابل بر میزان قدرت و جسارت النصره در این منطقه افزوده شد سرانجام ارتش سوریه ترجیح داد راسا وارد عمل شود و پروژه آزاد سازی ادلب را با بازپس گیری خان شیخون کلید بزند. در همین حال معره النعمان مقصد بعدی ارتش سوریه معرفی شده است، منطقه ای که بازپس گیری آن به معنای تسلط کامل ارتش سوریه بر محورهای مواصلاتی تجاری سوریه معرفی شده است.
  • در استراتژی سوری ها ازاد سازی ادلب پیش زمینه ازاد سازی شمال این کشور معرفی شده است. ارتش سوریه پس از ادلب باید در یک نبرد مشخص هم با کردهای مدعی خودمختاری و هم ترکیه داعیه دار حضور در مناطق شمالی سوریه درگیر شود. در این میان معامله های ترکیه و آمریکا بر سر آنچه منطقه امن در شمال سوریه معرفی شده است نیز از نظرها پنهان نمانده است.
  • به نظر می رسد بازنده این ماجرای خونین و خطرناک تا این لحظه از یک سو کردهای مورد حمایت امریکا و از دیگر سو تروریست های مورد حمایت ترکیه در ادلب سوریه باشند. روسیه در کنار سوریه اصرار بر حذف تروریست های ادلب دارد تروریست هایی که چندین بار با حمله به پایگاه حمیمم با روسیه اعلام جنگ کرده اند. در همین حال امریکا در شمال سوریه بر آن است تا با ایفای نقشی دوگانه از افتادن ترکیه در دامان روسیه جلوگیری کند و بدیهی است که در صورت تشدید اوضاع کردها اولین قربانیانی خواهند بود که به مسلخ منافع آمریکا فرستاده خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها