گفت‌وگوی احتمالی آمریکا با انصارالله یمن در عُمان

گفت‌وگوی احتمالی آمریکا با انصارالله یمن در عُمان
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 12:14

شبکه خبری «الحره» وابسته به آمریکا اعلام کرد، اگر گفت‌وگوی آمریکا با انصارالله یمن انجام شود، این مذاکرات در کشور عمان خواهد بود.

العالم - یمن

شبکه تلویزیونی «الحره» وابسته به آمریکا روز سه‌شنبه هم‌زمان با گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد مذاکرات مستقیم با انصارالله را با هدف دستیابی به آتش‌بس در یمن آغاز کند.

روز گذشته وال استریت ژورنال نیز خبر داد که دولت آمریکا در تدارک برای انجام مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن و ترغیب ریاض برای انجام مذاکرات محرمانه با این گروه است .

شبکه الحره به نقل از «منابع آگاه» در واشنگتن بدون افشای نام آنها نوشت، این مذاکرات در صورت برگزار شدن، طی هماهنگی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در کشور عُمان خواهد بود که به نظر می‌رسد در راستای تلاش برای حل بحران یمن باشد.

طبق این گزارش، در صورتی که این گفت‌وگوها برگزار شود نخستین گفت‌وگوی مستقیم بین واشنگتن با طرف یمنی (انصارالله) خواهد بود.

تلاش‌های جدید آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن در حالی انجام می‌شود که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نه تنها به اهداف خود در جنگ یمن نرسیده بلکه در جنوب یمن با امارات دچار اختلاف است و در جنوب خود شاهد حضور نیروهای ارتش یمن است.

ائتلافی عربی با پشتیبانی غربی‌ و به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. جدیدترین آمارها حاکی از آن است که بیش از ۹۱۰۰۰ نفر بر اثر این جنگ کشته شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها