تحلیل روز/

آیا زمان محاکمه منصور هادی به اتهام خیانت فرا نرسیده است؟

آیا زمان محاکمه منصور هادی به اتهام خیانت فرا نرسیده است؟
شنبه 9 شهريور 1398 - 15:02

روز 24 مارس 2015 عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در نامه ای به سران شورای همکاری خلیج فارس خواستار مداخلۀ نظامی آنها برای مقابله با ارتش و جنبش انصار الله شد و در این نامه خود را رئیس جمهور قانونی خواند.

العالم - یمن

از آن زمان تاکنون نیروهای متجاوز و مزدور به کشتار و خرابکاری در یمن می پردازند و این کشور را دچار جنگ، نابسامانی، محاصره، گرسنگی و بیماری کرده اند.

جنایاتی در عدن، ابین و دیگر استان های جنوبی یمن بین دو طرف متخاصم یعنی مزدوران امارات و مزدوران عربستان سعودی مشاهده می شود که شرم آور است. سر بریدن اسیران جنگی هر دو طرف به روش داعشی، کشیدن برخی از اسیران جنگی روی زمین با خودرو به مدت طولانی، بیرون کشیدن مجروحان جنگی از بیمارستان و کشتن آنها و حمله به خانه ها و کشتن پدران در برابر چشمان فرزندان شان بخشی از این جنایات است. عربستان هم که ائتلاف تجاوز به یمن را به درخواست عبدربه منصور هادی تشکیل داد و رهبری می کند، سکوت کامل اختیار کرده است.

در جنگ جنوب یمن سلاح های سنگین به کار می رود و هیچ خط قرمزی رعایت نمی شود. این جنگ پس از آن آغاز شد که مزدوران امارات تلاش کردند عدن و ابین را به کنترل خود دربیاورند تا در آینده دیگر استان های جنوبی یمن را به کنترل خود دربیاورند و سرانجام جنوب را از شمال یمن جدا کنند و بالاخره در حملات خود پیروز شدند به نحوی که هواپیماهای اماراتی در حمله به مزدوران عربستان بیش از 300 نفر از آنها را کشتند یا زخمی کردند.

سکوت عبدربه قابل فهم است زیرا وی چیزی بجز ابزاری در دست عربستان نیست ولی نکته جالب سکوت خود عربستان درباره تحولات جنوب یمن است. رسانه های سعودی به گونه ای اخبار جنوب یمن را پوشش می دهند که گویا این اخبار مربوط به منطقه ای دور افتاده و ناشناس در آفریقا است در حالی که عربستان رهبری ائتلاف را به عهده دارد و با امارات اتاق عملیات مشترک را فرماندهی می کند به نحوی که هیچ هواپیما و هیچ نیروی مسلح تحت امر عربستان و امارات بدون اجازه قبلی نمی تواند فعالیتی انجام دهد.

در گذشته به خوبی معلوم نبود که چرا عربستان سکوت کرده است ولی امروز معلوم شده که چرا در قبال جرایم و جنایاتی که در یمن مشاهده می شود، سکوت کرده است به عبارت دیگر عربستان نَه تنها می خواهد از پشت پرده ملت و مملکت یمن را نابود کند و این کشور را به دو بخش شمالی و جنوبی تجزیه کند بلکه با کمک مزدوران خود می خواهد کشور مذکور را به اشغال خود دربیاورد به این دلیل که مزدوران امارات هم اکنون عدن، ابین، شبوه و چند منطقه دیگر را به تصرف خود درآورده اند و مزدوران عربستان هم استان های مهره و حضرموت را به تصرف خود درآورده اند.

اگر خیانت عبدربه نبود، عربستان و امارات نمی توانستند این همه جرم و جنایت در حق ملت و مملکت یمن مرتکب شوند. عربستان و امارات عبدربه را به ابزاری در دست خود برای اجرای نقشۀ شیطانی خود در یمن با همدستی بی دریغ آمریکا و اسرائیل تبدیل کرده اند. پایان دادن عبدربه به سکوت خود و انتقادش از امارات و درخواستش از شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات یمن نیز بخشی از وظایف ابزاری وی برای خدمت به ائتلاف متجاوز سعودی است و با این کارها می خواهد جنبه بین المللی به جنگ یمن بدهد و پای نیروهای بین المللی را به این کشور بکشاند تا وضعیت موجود و کنونی را به نفع اشغالگران حفظ کند و به همین نحو نگه دارد.

آنچه در عدن و دیگر مناطق جنوبی یمن اتفاق افتاد و می افتد، نشان می دهد که مساله "مشروعیت نظام عبدربه" و "اهداف اعلامی ائتلاف متجاوز سعودی" چیز بجز دروغ و فریب نبوده و دیدگاه های جنبش انصار الله و عبدالملک الحوثی راست و درست از آب درآمده است زیرا انصار الله و عبدالملک الحوثی پیوسته اعلام می کردند که کشورهای متجاوز با کمک مزدوران خود خصوصاً عبدربه منصور هادی نقشه های شوم و شیطانی برای یمن در سر می پرورانند.

سخن را کوتاه می کنیم؛ آیا زمان آن فرانرسیده است که عبدربه منصور هادی توسط ملت یمن به اتهام خیانت به کشور محاکمه شود چرا که این فرد خود را به اسب تراوا اشغالگران اماراتی و سعودی تبدیل کرده است.

منیب السائح

پربیننده ترین خبرها