با تایید نهایی صلاحیت ۲۶ نامزد؛

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تونس آغاز شد

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تونس آغاز شد
شنبه 9 شهريور 1398 - 19:44

همزمان با تایید نهایی صلاحیت ۲۶ تن از متقاضیان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تونس از سوی دادگاه عالی این کشور، تبلیغات انتخاباتی نامزدها از امروز (شنبه) به طور رسمی آغاز شد.

العالم _ تونس

دادگاه عالی تونس پس از دریافت و بررسی شکایت افراد رد صلاحیت شده برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، امروز (شنبه) اسامی ۲۶ نفر را به عنوان نامزدهای نهایی و قطعی انتخابات پیش رو اعلام کرد.

تبلیغات انتخاباتی هم از امروز همزمان با اعلام فهرست نامزدها آغاز شد. نامزدها می توانند پویش های تبلیغاتی خود را برای تونسی های مقیم خارج از کشور از روز شنبه و تبلیغات برای تونسی های ساکن کشور را از پس فردا (دوشنبه) آغاز کنند.

«محمد الناصر» که پس از مرگ «محمد الباجی قائد السبسی» به طورت موقت پست ریاست جمهوری تونس را بر عهده گرفت روز گذشته (جمعه) با تاکید بر برگزاری شفاف انتخابات، از تمامی اعضای دولت، امامان مساجد، اصحاب رسانه و افراد ذی نفوذ خواست تا بر اصل بی طرفی در انتخابات پیش رو پایبند باشند.

در میان نامزدها چهره های سرشناسی همچون «یوسف الشاهد» نخست وزیر تونس، «المنصف لمرزوقی» رئیس جمهوری سابق این کشور، «عبدالکریم الزبیدی» وزیر دفاع و «عبدالفتاح مورو» نامزد جنبش اسلامگرای النهضه دیده می شوند.

«قاید السبسی» رئیس جمهوری فقید تونس روز پنج شنبه ۳ مرداد ۹۸ در بیمارستان نظامی پایتخت در گذشت و پس از او «محمد الناصر» به صورت موقت تا برگزاری انتخابات اداره امور را به دست گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری تونس قرار است یکشنبه ۲۴ شهریور برگزار شود.

رد صلاحیت ۷۱ نفر در انتخابات

پیشتر رسانه‌های تونسی به نقل از «نبیل بفّون» رئیس هیات انتخابات تونس گزارش داده بودند که پس از بررسی پرونده‌ متقاضیان شرکت در انتخابات، ۷۱ نفر رد صلاحیت شدند.

بازداشت نامزد انتخابات تونس

هفته گذشته نیز رسانه های خبری گزارش دادند که «نبیل القروی» یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده در مرحله اول بررسی ها، به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت شده است.

خبر بازداشت این نامزد تا چند روز فضای انتخاباتی تونس را با چالش و حاشیه رو به رو کرد.

استعفای نخست وزیر

یوسف الشاهد نخست وزیر تونس نیز در روز ۲۲ اوت (۳۱ مرداد) در گفت و گو با تلویزیون رسمی این کشور اعلام کرد که اختیارات خود را براساس فصل ۹۲ قانون اساسی تونس تا پایان تبلیغات انتخاباتی به «کمال مرجان» تفویض می کند.

وی دلیل این کار را متوقف نشدن فعالیت دولت و در پیش گرفتن اصل بی طرفی توسط دولت در طول فعالیت های انتخاباتی اعلام کرد.

وی پیش از نام نویسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، تابعیت فرانسوی خود را ترک کرده بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها