یک خبر چند خط تحلیل؛

ایران، اروپا و آمریکا و پنج شنبه هسته ای تاریخی

ایران، اروپا و آمریکا و پنج شنبه هسته ای تاریخی
دوشنبه 11 شهريور 1398 - 21:27

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • در حالی که فقط دو روز تا پایان مهلت دو ماهه دوم اروپاییان برای خروج از بی عملی باقی مانده است به نظر می رسد سیر تحرکات و تحولات قدری تسریع پیدا کرده است.

تحلیل:

  • در حالی که گفتگوهای مقامات وزارت خارجه ایران در روسیه و برخی دولت های اروپایی به منظور اعطای آخرین فرصت ها به طرف اروپایی چنانکه سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته دنبال می شود خبرها از مفاد مذاکرات ایران و فرانسه در خصوص مساله دریافت مبلغ 15 میلیارد دلار از طرف اروپایی در قبال نفت ایران به شکلی پر حجم تر از پیش رسانه ای می شود این یعنی آنکه احتمال توافق در دو روز باقی مانده شانس بیشتری نسبت به قبل برای تحقق پیدا کرده است.
  • مبتنی بر برخی روایت ها پیشنهاد 15 میلیارد دلار تنها در صورتی مورد پذیرش ایران قرار خواهد گرفت که ما به ازایی از جنس فروش نفت پیدا کند مبتنی بر این روایت ها اختصاص اعتبار، اعطای وام و یا مقولاتی ازاین دست جایی در سیاست ایران در مقابل بازگشت از مسیر کاهش تعهدات برجامی ندارد. بر این اساس روشن است که دلارهای دریافتی تنها با اسم خرید نفت از ایران دریافت می شود، محل مصرف آن به دلخواه و مبتنی بر تعریف ایرانیان تعیین میشود و البته خللی در دیگر مسیرهای فروش نفت ایران ایجاد نخواهد شد. بدیهی است این میزان از دلار تنها در قبال چند ماه ظرفیت فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی پاسخگو خواهد بود.
  • در این میان آنچه قطعی و بدیهی است چند نکته است اول انکه ملاقات و مذاکره با ترامپ منتفی است دوم انکه مذاکره بر سر مسائل موشکی کماکان خط قرمز جمهوری اسلامی است و بلاخره اینکه چنانکه وزیر خارجه ایران به صراحت اعلام داشته است امکان مذاکره برای بازنگری در مفاد برجام کماکان وجود ندارد.
  • در سایه عدم تحقق توافق و پایان مهلت دوم به اروپاییان می توان حدس زد کاهش تعهدات در مرحله سوم چیزی از جنس بهره برداری از نسل جدید سانفتریفیوژها، افزایش تعداد سانتریفیوژهای موجود، افزایش سطح و حجم اورانیوم غنی شده و یا ... باشد. صرف نظر از این گمانه زنی های رسانه ای و اینکه کدام برنامه در روز 5شنبه آینده اعلان و اعمال خواهد شد واقعیت آن است که زمان فراروی اروپاییان برای پذیرش شرایط دشوار پیش رو، یا تاثیر گذاری بر رویکرد لجوجانه ترامپ بسیار تنگ است.

پربیننده ترین خبرها