ادلب در میان توافق مخفیانه یا عملیات نظامی

ادلب در میان توافق مخفیانه یا عملیات نظامی
پنج‌شنبه 14 شهريور 1398 - 22:09

خبر:

با نزدیک شدن به نشست آنکارا که در 16 سپتامبر جاری با مشارکت رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه و درچارچوب سلسله نشست های آستانه برگزار می شود، سوالات زیادی درخصوص سرنوشت ادلب و آتش بس یک طرفه ای که مرکز آشتی روسی در ادلب اعلام کرده مطرح است.

تحلیل:

-قطع عملیات نظامی زمینی مرحله به مرحله در ادلب توسط ارتش سوریه با افزایش رایزنی ها میان ضامنان نشست آستانه همراه بود که آخرین فرصت را به ترکیه اعطا کند تا به آنچه وعده داده عمل کند.

- طرف ترکی بر تمایل خود جهت اجرایی شدن توافق ادلب (تنها در حرف) تاکید کرد اما این در حالی است که از اجرایی کردن مهمترین بندهای این توافق نامه عاجز است، بویژه بندهای برچیده شدن گروه تروریستی "جبهه النصره" و بازگشایی راههای بین المللی که مسیر را برای عملیات نظامی در ادلب باز می کند.

-نشست سه گانه آنکارا موجب آن می شود که ترکیه برنامه عملی خود را برای اجرایی کردن تعهدات خود در ادلب اعلام کند، بویژه آنکه پس از کنترل ارتش سوریه بر شهر خان شیخون، همچنان نظامیان ترکیه از پایگاه این کشور در نزدیکی مورک (در حومه شمالی حماه) دور هستند.

-تحلیلگران معتقدند که توافق یک جانبه از سوی ارتش سوریه، تاکتیک دمشق برای ایجاد فرصت و شرایطی مساعد جهت برقراری مذاکرات به دور از راهکار نظامی است، چنانکه در درعا و غوطه دمشق شاهد آن بودیم.

-در همین حال برخی معتقدند که میان روسیه و ترکیه توافقی سری درخصوص آتش بس در ادلب صورت گرفته است که آنکار طی 8 روز اقدام به برچیدن گروه تروریستی النصره در ادلب کرده و با انتقال آن ها به شمال معره النعمان، افراد آن با دیگر گروهک های تروریستی ادغام شوند.

-همچنین تحلیلگران معتقدندکه ترکیه به زودی موضع قاطعی در خصوص ادلب اتخاذ خواهد کرد، یا در کنار همپیمانان خود در گروه های تروریستی داخل سوریه می ماند و از آنها جانبداری می کند و یا اینکه با توسل به یک راهکار متعهد به خاع سلاح تروریست ها شده و مسئله تروریست ها را حل خواهد کرد و یا اینکه بی طرفی پیشه خواهد کرد و تروریستهای تحت حمایت خود را رها کرده و آنها را در مواجهه با ارتش سوریه تنها می گذارد.

پربیننده ترین خبرها