واکنش فتح به استعفای «گرینبلات»:

وقت آن رسیده که ترامپ شکست را بپذیرد

وقت آن رسیده که ترامپ شکست را بپذیرد
پنج‌شنبه 14 شهريور 1398 - 23:16

جنبش فتح فلسطین، استعفای فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات سازش را نشانه شکست طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن دانست.

العالم - فلسطین اشغالی

جنبش فتح فلسطین به رهبری «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین استعفای «جیسون گرینبلات»، فرستاده ویژه دولت آمریکا در مذاکرات سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را نشانه شکست سیاست‌های واشنگتن دانست.

رئیس دفتر اطلاع‌رسانی این جنبش شامگاه پنجشنبه (۱۴ شهریور) در بیانیه‌ای به این استعفا واکنش نشان داد و گفت اگر چه استعفای گرینبلات به معنای پایان طرح «معامله قرن» آمریکا در مورد فلسطین نیست ولی اعتراف صریحی است بر این که دولت این کشور با پیامدهایی مواجه است که «فرستاده‌های ناشی» یارای پشت‌سرگذاشتن آن‌ها را ندارند.

علاوه بر گرینبلات، «جرد کوشنر»، داماد یهودی و مشاور ترامپ نیز در جریان اجرای طرح ضد فلسطینی معامله قرن تلاش‌های زیادی کرده است. برخی رسانه‌های عصر امروز پنجشنبه گزارش دادند که گرینبلات خود را برای استعفا از سمتش آماده می‌کند.

«منیر الجاغوب»، رئیس دفتر اطلاع‌رسانی جنبش فتح استعفای یکی از فرستاده‌های آمریکا در موضوع سازش معامله قرن را »«شکست سیاست‌های آمریکا» دانست و گفت که «زمان آن رسیده است که دولت ترامپ به شکست طرح خود (معامله قرن) اقرار کند».

طرح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

مقام فلسطینی مذکور به دولت ترامپ توصیه کرد خود را از طرحی که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آماده و آمریکا را درگیر آن کرده، خارج کند.

الجاغوب گفت که هر طرحی که راهکار دو دولتی را انکار کرده و حقوق مشورع مردم فلسطین را پایمال کند، محکوم به شکست است.

راهکار دو دولتی که مورد توافق بیشتر کشورها و سازمان ملل است، به دنبال ایجاد دو دولت در سرزمین‌های فلسطینِ تاریخی (دولت فلسطین به پایتخت قدس شرقی و دولت اسرائیل) است و طرح صلح عربی هم که به ابتکار پادشاه سابق سعودی مطرح شده، به‌رسمیت شناختن «موجودیت اسرائیل» از سوی کشورهای عربی و برقراری روابط بین طرفین را منوط به تشکیل کشور فلسطین می‌داند.

پربیننده ترین خبرها