تحلیل روز/

گام سوم ایران ؛ گامی اساسی در زمینه توافق هسته ای

گام سوم ایران ؛ گامی اساسی در زمینه توافق هسته ای
شنبه 16 شهريور 1398 - 17:51

پس از آنکه کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ایران آغاز به گازدهی سانتریفیوژ آی‌آر6 کرده است،  ایران بار دیگر به اروپایی ها این فرصت را داده است که به وعده های خود در زمینه برجام عمل کنند و این وعده ها را تنها در حد حرف نگذراند.

العالم _ ایران / سیاسی

ایران همه محدودیت هایی را که بر سر راه تحقیق و توسعه برنامه هسته ای خود وجود داشت از میان برداشته است و امکان غنی سازی یک میلیون سو را برای تهران فراهم می کند و این امر بدان معنی است که هیچ محدودیتی در مسیر برنامه هسته ای ایران وجود نخواهد داشت. سانتریفیوژ آی‌آر6 امروز گازرسانی شده است و این در حالی بود که قرار بود که این اقدام، 11 سال پس از توافق هسته ای و یا به عبارتی 7 سال بعد از این انجام شود.

گامی که امروز ایران آن را برداشت با دو گام پیشین تفاوت دارد، گام سوم، زمینه را برای سرعت بخشی به غنی سازی اورانیوم فراهم می کند و همین امر موجب افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده منجر خواهد شد و میزان غنی سازی نیز بر اساس نیاز اعلام خواهد شد.

آژانس بین المللی هسته ای نیز به نظر می رسد که اهمیت گام سوم و همچنین میزان تفاوت آن با دو گام پیشین کاهش تعهدات برجام را به خوبی دریافته است چرا که بر خلاف دو گام پیشین، این آژانس اعلام کرده است قائم مقام مدیر قرار است به تهران بیاید و با مقامات ایران دیداری داشته باشد.

گام سوم کاهش تعهدات برجامی یک گام مهم در عرصه روابط میان ایران و دیگر کشورهای باقی مانده در برجام به ویژه کشورهای اروپایی است، از آن رو که این کشورها برای اعمال فشار علیه ایران جهت برآورده کردن مطالبات ترامپ به تحریم های آمریکا تکیه کرده اند. با اقدام امروز ایران این کشورها دریافتند این اعمال فشار ها هیچ گاه منجر به تسلیم ایران نخواهد شد و در مقابل تحریم ها کمر خم نخواهد کرد.

اروپا به اهانت هایی که از سوی ترامپ متحمل می شود عادت کرده که در آخرین این موارد، مخالفت وی با طرح امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به شکل توهین آمیز بود، اما ایران هرگز این اهانت ها را بی پاسخ نخواهد گذاشت و اگر اروپا به برجام متعهد نماند، ایران نیز بر سر تعهدات خود نخواهد ماند و گام سوم ایران در کاهش تعهدات، دربردارنده پیامی آشکار به اروپا و آمریکا و همگان بود مبنی بر اینکه ایران، از امنیت ملی و منافع خود ، نه تحت تاثیر سیاست نقش های جابجایی نقش اروپا و امریکا و نه تحت تاثیر سیاست رعب افکنی آمریکا که برای سرقت نفت ایران به دریانوردان، رشوه می دهد، نخواهد گذاشت.

اروپا باید از این سیاست دنباله رو بودن آمریکا، دست بردارد؛ چرا که ترامپ، دیر یا زود، در برابر ایران عقب نشینی خواهد کرد، زیرا وی نخواهد توانست که برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران را محدود کند، همچنانکه وی ناتوان تر از آن است که بخواهد علیه ایران جنگ را آغاز کند و درنهایت از درختی که بر دوش نتانیاهو و صهیونیست ها بالا رفته است، پایین خواهد آمد همانطور که از دیگر درختان در افغانستان و یمن و سوریه و عراق پایین آمد و دراین صورت، دولت های اروپایی، ناچیز آبروی خود در برابر ملتهایشان را – اگر آبرویی مانده باشد – از دست خواهند داد.

ماجد حاتمي

پربیننده ترین خبرها