تئاتر صهیونیستی در قاهره جنجال ساز شد

تئاتر صهیونیستی در قاهره جنجال ساز شد
شنبه 16 شهريور 1398 - 16:53

برگزاری تئاتری در دانشگاه «عین شمس» قاهره با موضوع هولوکاست، موجب عصبانیت بسیاری از کاربران عرب زبان شده است.

العالم - مصر

نمایش تئاتری با موضوع هولوکاست به نام «سوبیبور» در قاهره که برای اولین بار در مصر رخ می‌دهد، استقبال شدید صهیونیست‌ها و واکنش منفی کابران عربی را برانگیخته است.

به نوشته بی بی سی عربی، فعالان عرب این تئاتر را ترویج صهیونیسم می‌دانند. اگرچه این تئاتر در ماه آوریل گذشته در دانشکده «تجارت» دانشگاه «عین شمس» قاهره به نمایش درآمده است اما تمجید و قدردانی اخیر مسئولان رژیم صهیونیستی موجب واکنش‌های اعتراض ‌آمیز فعالان فضای مجازی به این تئاتر شده است.

صفحه «اسرائیل تتکلم بالعربیه» در توئیتر ویدئوی کوتاهی از این تئاتر را منتشر کرده و نوشته است: «برای اولین بار تئاتری با موضوع هولوکاست در دانشگاه مصری»

«لیئور بن دور» مدیر بخش مصر و مغرب در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این ویدئو از دانشجویانی که در این تئاتر نقش‌آفرینی کرده‌اند تقدیر کرد. «بن دور» گفت: «هدف مشترک ما در جشن چهل سالگی امضای پیمان صلح میان مصر و اسرائیل این است که جهانی بسازیم که از کرامت فرزندانمان محافظت کند.»

اما نمایش «سوبیبور» خشم فعالان ضد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را برانگیخته است. کابران شبکه‌های اجتماعی اجرای این نمایش را «نفوذ صهیونیسم به عرصه تائتر و دانشگاه مصر» می‌دانند. آنها مسئولان برگزاری این تئاتر را به «خیانت» و «مزدوری» متهم کرده‌اند.

«محمد مسعود» از کاربران مصری می‌نویسد: «ارتباط کشورهای عربی به هولوکاست چیست که بخواهند آن را به نمایش در آورده و درباره‌اش تئاتر برگزار کنند؟ دیروز از نصب یادبود هولوکاست در مغرب شنیدیم و امروز تئاتری در مصر؛ این اقدامات خیانت به مسأله فلسطین است».

صاحب حساب «المنطق بابعاد فلسفیه» نیز در توئیتر نوشت: «چرا صرفا از هلوکاست حرف می‌زنید؟ چرا از صبرا و شتیلا و دیر یاسین چیزی نمی‌گویید؟ چرا از اشغالگری سرزمین فلسطین و جولان حرف نمی‌زنید؟ شما دهها هلوکاست در حق مردم فلسطین برپا کرده‌اید و از هیچ کدام حرفی نمی‌زنید. لعنت بر شما و به همه جهان».

«یاسر الزعاتره» نویسنده فلسطینی نیز این تئاتر را در راستای «شتاب عربی به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل» خواند و دیگر کاربران توئیتر نیز دولت‌های منطقه را به کرنش در برابر رژیم صهیونیستی متهم کردند. به عقیده آنها دولت‌های عربی در حال تربیت نسلی هستند که مسأله فلسطین را از طریق اعزام فعالان فضای مجازی به تل آویو یا برگزاری برنامه‌های تبلیغی، فراموش کنند.

«سید البدری» از نویسندگان مصری نیز در صفحه فیس بوک خود خواستار استعفای رئیس دانشگاه «عین شمس» و رئیس دانشکده «تجارت» شد. او نوشت که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از دانشگاه «عین شمس» تقدیر کرده است. حرف کسانی که می خواهند در صهیونیستی بودن تئاتر «سوبیبور» تشکیک ایجاد کنند، چیست؟

«سوبیبور» اشاره به اردوگاهی به همین نام در خاک لهستان دارد که در سال ۱۹۴۱ به دست رژیم نازی آلمان ساخته شد. صهیونیست‌ها مدعی هستند که نازی‌ها در این اردگاه ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار یهودی را قتل عام کرده‌اند. هرچند تجدید نظرطلبان در هولوکاست، از جمله «مارک وبر» مدیر مؤسسه بازنگری تاریخی (IHR) در کالیفرنیا، کشتار دسته‌جمعی یهودیان در این اردوگاه را رد می‌کند. به اعتقاد وی اردوگاه «سوبیبور» صرفا کمپی برای نقل و انتقال بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها