عراق خواستار پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب شد

عراق خواستار پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب شد
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 20:49

نماینده دائم عراق در اتحادیه عرب ضمن تأکید بر بازنگری رویکرد دولت‌های عربی در برخورد با چالش‌های منطقه‌ای، گفت کرسی سوریه در اتحادیه عرب باید به دمشق بازگردانده شود.

العالم - عراق

«احمد نایف رشید الدلیمی» سفیر عراق در قاهره و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب روز یکشنبه در یکصد و پنجاه و دومین نشست عادی شورای اتحادیه که ریاست آن را بغداد بر عهده دارد، خواستار پیوستن سوریه به اتحادیه عرب شد.

این در حالی است که یک روزنامه صهیونیستی اخیرا در گزارشی نوشت که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را آمریکا و نه کشورهای عربی تعیین می‌کند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» روز جمعه نوشت که «بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به آمریکا بستگی دارد و شکست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تا حد زیادی وابسته به آمریکا است.» (جزئیات بیشتر)

اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

لزوم اصلاح رویکرد دولت‌های عربی

الدیلمی در ادامه اظهارات خود در افتتاحیه این نشست که در سطح نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه در قاهره برگزار شد، گفت که «منطقه عربی امروز با تحولات سریعی روبرو است که به بازنگری در تعامل با چالش‌های آن جهت مقابله با بحران‌هایی که امروز گریبان برخی کشورهای عربی را گرفته است، نیاز دارد».

به نوشته پایگاه خبری المغرب الیوم، وی تأکید کرد که به منظور رفع این مشکلات، باید از اتخاذ سیاست‌های تجاوزگرایانه و مداخله‌جویانه دست برداشت و روی تحقق آرمان‌های مشروع ملت‌های منطقه تمرکز کرد.

نماینده دائم عراق در اتحادیه عرب با اشاره به تجربه کشورش در شکست داعش در سال ۲۰۱۷ گفت که «عراق با گروه‌های تروریستی که آسیب زیادی به این کشور وارد کرده‌اند، دست و پنجه نرم کرد و ارتش آن موفق به شکست تروریسم شد و اکنون عراق در مرحله بازسازی شهرهای مختلف خود قرار دارد».

وی در ادامه بر اهمیت حمایت از عراق در مرحله بازسازی تاکید کرد و خواستار تلاش مضاعف این اتحادیه در راه مبارزه با تروریسم و جنایت‌های سازمان یافته و مقابله سیاسی، رسانه‌ای و فرهنگی با هجمه‌های تروریسم شد.

الدیلمی در پایان اظهارات خود، موضوع فلسطین را موضوع محوری جهان عرب دانست و از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت خود برای پایان اشغالگری و برپایی دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس را بر عهده بگیرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها