خسارات گسترده توفان دوربان با "قدرت انفجار اتمی" در آمریکا / آمار کشته ها فاجعه بار و ویرانگر است 

خسارات گسترده توفان دوربان با
دوشنبه 18 شهريور 1398 - 12:29

توفان «دوریان» (Dorian) با قدرت تخریبی انفجار اتمی یکشنبه گذشته با سرعت 300 کیلومتر در ساعت بخش هایی از آمریکا و باهاما در همسایگی این کشور را در نوردید.

العالم ـ آمریکا

بنابر اعلام شبکه تلویزیونی "ان.بی.سی نیوز»،کشته شدگان توفان دوریان ۴۳ نفر اعلام و خاطرنشان شده که انتظار می رود این تعداد افزایش یابد.

نشریه واشنگتن پست نیز در این باره نوشت: ۳۵ نفر در جریان وقوع توفان دوریان در جزایر "آباکاس" (Abacos Islands) و هشت نفر دیگر نیز در منطقه «گراند باهاما» (Grand Bahama) کشته شدند، عملیات نجات و جستجو دراین مناطق همچنان ادامه دارد.

توفان دریایی دوریان که اوایل شهریور ماه در اقیانوس اطلس شکل گرفته بود با رسیدن به بالاترین سطح توفنده های دریایی، سطح پنج و با سرعتی حدود 300 کیلومتر بر ساعت، یکشنبه گذشته به مدت ۴۰ ساعت بر فراز باهاما قرار گرفت.

درهمین حال مارک گرین سرپرست سازمان توسعه بین المللی آمریکا (یواس‌ای‌آی‌دی) خسارات ناشی از توفان دوریان در باهاما را با بمب اتمی مقایسه کرده و گفته طی پروازی که در ناحیه توفان زده در "گرند باهاما" و "جزایر آباکو" داشته تخریب های شدید صورت گرفته را مشاهده کرده است.

به گفته وی بخش هایی از آباکو و باهاما به گونه ای ویران شده که انگار با بمب اتمی آنجا را هدف قرار داده اند.

هوبرت مینیس نخست وزیر باهاما نیز آمار کشته ها را فاجعه بار و ویرانگر توصیف کرده است.

درهمین حال شبکه انگلیسی "اسکای‌نیوز" نیز گزارش داده که حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در باهاما تخریب و یا آسیب جدی دیده اند، همچنین بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم این کشور ۴۰۰ هزار نفری نیازمند منابع غذایی هستند.

حدود ۶۰ درصد «مارش هاربور» که بزرگترین شهر جزیره «گرند آباکو» از این مجمع‌الجزایر است، تخریب شده و دو شهر «ماد» و «پی» که شهرهای حاشیه‌نشین بوده‌اند، به کلی ویران شده‌اند.

این توفان همچنین ایالت های جنوب شرقی آمریکا همچون فلوریدا، کارولینای شمالی و جنوبی را تحت تاثیر خود قرار داد، بطوریکه بسیاری از پروازها در این مناطق لغو شد.

بنابر گزارش های منتشر شده، هزاران نفر از اهالی جزایر آباکو سعی دارند خود را به ناسائو پایتخت باهاما برسانند. شماری هواپیمای مسافربری، کشتی های تفریحی و قایق ها و کشتی های دولتی برای انتقال آنها به ناسائو و همچنین ایالت فلوریدای آمریکا در تلاش هستند.

تاکنون حدود ۳۵۰۰ نفر به ناسائو منتقل شده اند.

بنابر اعلام برنامه غذای جهانی سازمان ملل، حدود ۷۰ هزار نفر در باهاما نیازمند مواد غذایی و سرپناه هستند. این جزایر حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

در شهر بندری "مارش هاربر" در آباکو نیز ۹۰ درصد زیرساخت ها خسارت دیده یا از بین رفته است.

باهاما با وسعتی نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر مربع متشکل از حدود ۷۰۰ جزیره واقع در منطقه کارائیب است.

این کشور جزیره ای در شمال کوبا و در جنوب شرق ایالت فلوریدا آمریکا قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها