یک خبر چند خط تحلیل؛

تاسیس وزارتخانه محاسبه بانک اهداف انصارالله در سعودی!

تاسیس وزارتخانه محاسبه بانک اهداف انصارالله در سعودی!
شنبه 23 شهريور 1398 - 21:36

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • انصارالله یمن شب شنبه موفق شد باردیگر تاسیسات آرامکو درقلب سعودی را هدف قراردهد. 10 پهباد یمنی بدون هیچ گونه مزاحمتی توانستند پالایشگاه های سعودی درمنطقه "بقیق" و "هجره" را هدف قرار دهند.


تحلیل:

  • اهمیت عملیات پهپادی امروز قبل ازهر چیز در این نکته نهفته است که انصارالله اعلام کرده است در توفیق این عملیات نیروهایی در عربستان سهمی اساسی داشته اند این یعنی آنکه این روزها داخل عربستان برای بن سلمان و حکومت پدری او بیش از هر زمان ناامن شده است.
  • نیویورک تایمز امروز و بعد از حملات پهپادی موفق انصارالله به دو پالایشکاه آرامکو سعودی نوشت این پالایشگاه ها ظرفیت تولید بیش از 8 میلیون بشکه نفت سعودی را دارند. این رقم از یک سو شامل اکثریت تولید روزانه نفت سعودی می شود و از دیگر سو و چنان که رویترز به نقل از منابع خود در عربستان اعلام کرده است این حملات باعث شده تولید بیش از 5 میلیون بشکه نفت این مناطق با اختلال مواجه شوند این یعنی آنکه سعودی ضربه پذیر تر از آن است که بتواند در امر تامین نفت جهانی در کنار آمریکا و در صورت حذف برخی کشورها حرفی برای گفتن داشته باشد.
  • بر خلاف حملات قبلی انصارالله به تاسیسات آرامکو این بار سعودی تلاشی برای سانسور حمله نکرد و ترجیح داد پیش از آنکه منابع خبری دیگر از این رسوایی پرده برداری کنند آن را رسانه ای و البته "کوچک نمایی" کند. این یعنی آنکه سعودی هر لحظه منتظر فجایع و لطماتی بزرگتر و اساسی تر از آن چیزی است که امروز ودر دفعات پیش از این از سوی انصار الله دریافت داشته است.
  • در اثر این حملات همچنین ناکارآمدی پدافند هوایی و سلاح به اصطلاح ضد هوایی سعودی خود را نشان داد. بر این اساس می توان انتظار داشت در آینده پیش رو حجم عظیمی از ثروت سعودی متوجه یکی از دو بلوک غرب یا شرق برای جبران این نقیصه شود.
  • اگر چه تحمل حملات امروز انصارالله به آرامکو برای شخص بن سلمان به شکلی ویژه دردناک است و استیصال او در مدیریت جنگی را نشان می دهد که به جای 3 هفته 4 سال با ناکامی زمان بر شده است اما دردناکتر از آن تهدیدات "یحیی سریع" فرمانده جوان نظامی ارتش یمن است که به صراحت امروز تهدید کرد تکمیل بانک اهداف انصارالله تا پایان اشغال یمن ادامه خواهد داشت. اینکه مقصد بعدی پهپادها و موشک های یمنی این بار کجا خواهد بود معلوم نیست اما انچه مشخص است اینکه هنوز تا تکمیل بانک اهداف انصارالله راه درازی در پیش است و البته میتوان انتظار داشت بن سلمان بلاخره به این نتیجه برسد که وزارتی بنام "وزارتخانه محاسبه بانک اهداف انصار الله" تاسیس کند به امید انکه زودتر از کابوس انصارالله خلاصی یابد.

پربیننده ترین خبرها