چه کسی رئیس جمهور تونس خواهد شد؟!

يکشنبه 24 شهريور 1398 - 18:31

بعد از یک رقابت سنگین انتخاباتی که ده روز میان نامزدهای انتخاباتی به طول انجاميد، انتخابات تونس به ایستگاه سرنوشت ساز خود رسید.

العالم - تونس

به گزارش خبرنگار العالم؛ رنزدیک به 7 میلیون واجد شرایط تونسی با حضور پای صندوق های رای از میان 24 نامزد در انتخاباتی که دومین در نوع خود پس از انقلاب سال 2011 و سرنگونی رژیم بن علی به شمار می آید جانشین باجی قاید السبسی رئیس جمهور فقید تونس را انتخاب خواهند کرد.

قریب به 1500 ناظر انتخاباتی و بیشتر از 53 هزار نظامی روند اجرایی انتخابات را برعهده دارند و 70 هزار نیروی امنیتی امنیت این انتخابات را برقرار می کنند.

برعکس انتخابات سال 2014 که السبسی مستقیما با اسلام گراها مواجه بود، امروز رای دهندگان تونسی خود را در برابر گزینه های متفاوت و نامزدهایی از جناح های مختلف می بینند و این در حالی است که به باور کارشناسان سیاسی در سایه رقابت تنگاتنگ نامزدهای دمکرات و عبدالفتاح مورو نامزد اسلامگراها پیش بینی نتیجه انتخابات بسیار دشوار است.

از جانبی دیگر در رقابت های انتخاباتی گسستگی و پراکندگی نامزدهای منتسب به جریان اسلام سیاسی به وضوح قابل رویت است، جریان های چپگرا نیز در بدترین وضعیت خود به سر می برند چرا که آنها نیز در وضعیت سردرگمی مشابه سایرین و ایضا کاهش مشارکت در فعالیت های جوانان به سر می برند.

این پراکندگی و سردرگمی قطعا بر تصمیم نامزدها و رای دهندگان تاثیر خواهد گذاشت و تصمیم شهروندان تونسی تحت تاثیر مسائلی من جمله تاثیر سیاست گذاران باقی مانده از نظام بن علی بر تصمیمات کشور و کاهش هرج و مج میان طبقه سیاسی کشور و بهتر شدن وضع اقتصادی و معیشتی قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها