معمای عملیات پهپادهای یمنی در عمق عربستان

معمای عملیات پهپادهای یمنی در عمق عربستان
يکشنبه 24 شهريور 1398 - 22:00

بامداد دیروز شنبه 14 سپتامبر نیروی هوایی ارتش و کمیته های مردمی یمن با ده هواپیمای بدون سرنشین تاسیسات نفتی شرکت نفتی عربستان"آرامکو" را در مناطق بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف قرار دادند که منجر به به از کار افتادن تولید نفت عربستان شد.

العالم - یمن

چگونه می توان حمله نیروی هوایی ارتش و کمیته های یمن را تفسیر کرد؟ اهمیت حمله ده پهپاد یمنی به سوی عربستان آن هم به دور از رادارهای دفاعی سعودی چیست؟درخصوص بانک اهداف ارتش یمن چه؟ این تهدید به چه معناست؟ و آیا با عملیات "توازن بازدارندگی دوم" شعاع عملیات های یمنی ها تا زمان ادامه تجاوز سعودی ها بیشتر شده است؟ افراد آزاده که در داخل عربستان همکاری کردند چه کسانی هستند؟

کارشناسان مسائل سعودی می گویند که حمله متهورانه شنبه یمنی ها به کاهش چشمگیر تولید نفت عربستان منجر خواهد شد چرا که برج های تقطیر منهدم شده پالایشگاه به دلیل پیچیده بودن ساخت آن به سختی قابل جایگزینی هستند، این مسئله در پالایشگاه بقیق که یک سوم تولید نفت سعودی یعنی 7 میلیون بشکه را بر عهده دارد فاجعه به حساب می آید.

اما از جانب نظامی عملیات و تبعات و نتایج آن کارشناسان نظامی گفته اند این عملیات پیامی واضح به عربستان و تمامی متحدانش در تجاوز به یمن خصوصا آمریکا بود، این کارشناسان معتقدند که در خود عربستان در خصوص جدیت آمریکا در حمایت های از سعودی ها اختلاف نظر شدیدی وجود دارد.

در خصوص اولویت آمریکا در خصوص ائتلاف با عربستان کارشناسان معتقدند که واشنگتن آرامکو را "بزرگترین گاو شیرده" می داند یعنی در صورت حمله به ریاض اولویت آمریکا حفاظت از منافع نفتی خود است.

در سایه این اتفاقات نیروی نظامی یمن نقشی فعال را در عقب راندن متجاوزان ایفا می کند به خصوص اینکه امروز می تواند در صحنه نبرد تغییرات اساسی ایجاد کند.

از طرفی دیگر برخی معتقدند که تا زمانی که عربستان توقف تجاوز به یمن را اعلام نکند نیروهای یمنی از این عملیات ها دست برنخواهند داشت.

به نظر شما ..

چرا یمنی ها تاسیسات نفتی آرامکو را در شرقی ترین نقطه عربستان و دور از اهداف نزدیک به خود هدف قرار دادند؟

نظر شما در خصوص ادعاهای وزیر خارجه آمریکا در خصوص نقش ایران در این حملات چیست؟!

نظر شما در مورد نظر کارشناسان در خصوص عملیات بقیق چیست؟!

پربیننده ترین خبرها