الجزیره: افشای ماهیت عملیات در سینا توسط یک فعال سیاسی؛ پاکسازی نژادی در راستای معامله قرن

الجزیره: افشای ماهیت عملیات در سینا توسط یک فعال سیاسی؛ پاکسازی نژادی در راستای معامله قرن
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 12:07

همزمان با انتشار ویدیوهایی از محمد علی، هنرمند مصری در انتقاد از عبدالفتاح السیسی و افشای پرونده های فساد حکومت مصر، فعال مصری دیگری به نام مسعد ابو فجر هم با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی خود در فیسبوک ابعاد دیگری از پرونده فساد دولتی در سینا را افشا کرد.

العالم - مصر

الجزیره در گزارشی آورده است: مسعد ابو فجر، نماینده سینا در کمیته پنجاه نفره است. این کمیته به دستور عدلی منصور، رئیس جمهور موقت دو ماه پس از کودتای سیسی در ژوییه 2013 برای تدوین قانون اساسی جدید مصر در مرحله دوم تشکیل شد.

ابو فجر در ویدیوی افشاگرانه خود تصریح کرده است که در سینا جنگی در کار نیست زیرا بر حسب آخرین برآوردها، تعداد تروریست هایی که در این منطقه حضور دارند حداکثر از دو هزار نفر فراتر نمی رود و همه آنها برای اهالی سینا شناخته شده هستند.

وی تصریح کرد که ریش سفیدان و شیوخ قبایل سینا در جلسه ای با سرتیپ محمد فرید التهامی، رئیس سازمان اطلاعات مصر که در سال 2014 در مقر سازمان اطلاعات برگزار شد به وی پیشنهاد کردند که در مبارزه علیه تروریست های داعش شرکت کنند اما التهامی این پیشنهاد را رد کرده و ترجیح داد درباره توطئه هایی که علیه مصر صورت می گیرد، صحبت کند.

ابو فجر افزود: "توانایی اهالی سینا برای مبارزه با داعش و نابودی این گروه تروریستی ناشی از شناخت آنها از امکانات و توانمندی های تروریست هاست. بنابراین اگر حکم رسمی به آنها داده می شد و امکانات لازم در اختیارشان قرار می گرفت به مراتب راحت تر از ارتش مصر می توانستند تروریست ها را نابود کنند".

وی گفت که "عطا الله ابو رکاب"، شیخ قبیله الأرمیلات که از نزدیک او را می شناسد از جمله کسانی بود که سع کرد ارتش را متقاعد کند که اهالی سینا خودشان می توانند تروریست ها را نابود کنند اما در مقابل مسئولین سعی کردند او را متقاعد به جاسوسی علیه اهالی سینا کنند او نیز نپذیرفت؛ چند روز بعد جنازه اش پیدا شد. گفته شد تروریست های داعش او را به قتل رسانده اند اما این خبر هرگز تأیید نشد.

ابو فجر خاطرنشان می کند که مجموع این حوادث سوء ظن هایی را درباره هدف واقعی عملیات در سینا مطرح کرده است؛ آیا این عملیات واقعا برای جنگ علیه تروریسم است یا در چهارچوب اهداف و مطامع مربوط به معامله قرن و آغاز جنگی دائم صورت می گیرد تا به این ترتیب به مردم مصر وانمود کنند که تروریسم به آنها نزدیک شده است؟

ابوفجر با ذکر این مطلب که سیسی تمایل زیادی به پاکسازی نژادی در سینا دارد خطاب به وی می گوید: این اتفاق هرگز نخواهد افتاد و این جنگ ها فقط باعث هدر رفتن منابع و دارایی های کشور می شود.

وی در ادامه می گوید: کوچ اجباری اهالی سینا در واقع تکرار کوچ اجباری اهالی نوبه است تا این منطقه را از سکنه خالی کرده و سپس آن را در چارچوب معامله قرن بفروشد.

ابو فجر فاش می کند که حکومت مصر از محکومان جنایی در عملیات سینا استفاده می کند و پس از استفاده، آنها را دوباره به زندان می فرستد. وی خاطرنشان می کند که این حرکت اهانت شدیدی به اهالی سیناست و نشان می دهد که چقدر این جنگ غیر شرافتمندانه است.

وی تصریح می کند که بازنده اصلی این جنگ علاوه بر مردم، ارتش مصر است که مردم را درگیر چنین جنگی کرده اند.

پربیننده ترین خبرها