پمپئو ... رادار معیوب ترامپ

پمپئو ... رادار معیوب ترامپ
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 16:49

تمام اسرار جاسوسی در آمریکا که پس از گذشت سال های طولانی منتشر می شوند به یک حقیقت اشاره دارند و آن این است که دروغ و نیرنگ، عادت سیاست امریکاست؛ سیاستی که به خاطر تأمین حرص و طمع سرمایه داری آمریکا، رنج های بسیاری را بر ملت های جهان تحمیل کرده است.

العالم - آمریکا

با اینکه به گواه چندین تن اسرار محرمانه منتشر شده و صدها و بلکه هزاران یادداشت سیاست مداران آمریکایی، دروغ همچنان سرلوحه اصلی سیاست خارجی این کشور است اما همین دروغ در هیچ مقطعی از تاریخ آمریکا، به لطف سیاست های دولت ترامپ و شخص وزیر خارجه آن یعنی پمپئو، تا این حد علنی و بی پرده نبوده است. پمپئو اکنون دستمایه شوخی و طنز خود آمریکایی ها شده است.

پمپئو بر خلاف وزرای خارجه پیشین آمریکا، بدون اینکه اطلاعاتی از سازمان جاسوسی آمریکا گرفته باشد دروغ می گوید و اغلب اوقات دورغ های او با اطلاعات صریح و روشن سازمان جاسوسی آمریکا منافات دارد؛ نمونه بارز این نوع دروغ پردازی را در ماجرای قتل خاشقچی، روزنامه نگار سعودی می شد دید.

تازه ترین دورغ پمپئو، مربوط حمله نیروهای یمنی با ده پهپاد به پالایشگاه شرکت آرامکو در شرق عربستان است. چون در حالی که آتش همچنان از این پالایشگاه زبانه می کشد پمپئو ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است.

پمپئو بدون اینکه گزارش سازمان جاسوسی مرکزی یا وزارت دفاع آمریکا بماند، به محض شنیدن خبر حمله، گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این هواپیماها از یمن پرواز کرده اند بلکه احتمال دارد از ایران یا عراق آمده باشند. یا اینکه در این حمله از موشک های هدایت شونده استفاده شده باشد. !!

از آنجا که دروغ پمپئو بزرگتر از آن است که در باور کسی بگنجد، حتی "آدام شف"، رئیس کمیسیون جاسوسی در مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز تردید از درستی گفته های پمپئو گفت که هنوز اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران در این حمله دست داشته باشد به دست نیامده است و این امر ثابت می کند که وزارت خارجه آمریکا حتی نزد نخبگان سیاسی این کشور هم اعتبار ندارد.

اگر پمپئو در ادعاهای خود صادق بود حتما می بایست سند یا عکس ارائه می کرد مخصوصا که عربستان و کلا منطقه یکسر، صحنه حضور پایگاه های نظامی و استقرار ناوهای هواپیمابر و رادار و ماهواره های آمریکایی است که توسط کارشناسان و مهندسان آمریکایی در داخل عربستان مدیریت می شوند و همین پایگاه ها شریان حیاتی عربستان یعنی آرامکو را حفاظت می کنند.

حرف های زیادی درباره علت این دروغ بزرگ پمپئو گفته شده است. برخی آن را تلاشی برای حفط آبروی آمریکا و صنایع نظامی این کشور می دانند؛ آبرویی که به دست جنبش انصار الله یمن ریخته شد آنهم زمانی که آمریکا و عربستان و امارات همچنان این جنبش را تحقیر می کنند. برخی نیز معتقدند این دروغ بهانه ای است برای تأکید دوباره بر "خطر ایران" و به دنبال آن دوشیدن دوباره آمریکا. برخی دیگر این کار را تلاش دیگری از جانب آمریکا برای متشنج کردن اوضاع منطقه می دانند و معتقدند که آمریکا می کوشند چنین وانمود کند که در صدد حمله به ایران است تا به این بهانه با جلب میانجی گری های بین المللی این کشور را مجبور به مذاکره با ترامپ کنند.

بر این اساس پمپئو "رادار از کار افتاده" ترامپ است که صرف نظر از توجیه هایی که برای متهم کردن ایران مطرح کرده است، فرصت نکرد گام بعدی آمریکا را پس از طرح این اتهام تشریح کند؛ آیا همانطور که لیندسی گراهام، همتای معنوی جان بولتون و کیلیان کونوای، مشاور کاخ سفید خواسته اند، به یک پالایشگاه ایرانی حمله خواهد کرد؛ آنهم در شرایطی که آمریکا نمی تواند افتضاح حمله پهپادهای یمنی را جمع کند؟ یا اینکه پمپئو و ترامپ رسوایی شکست در یمن و ریخته شدن آبروی آمریکا در سطح بین الملل و در هم شکستن هیبت و جایگاه عربستان را در سطح منطقه به جان بخرند.

سردمداران عربستان باید دست از تحقیر ملت یمن بردارند و توانمندی ها و امکانات این ملت بزرگ را به دیده حقارت نبینند که اگر چنین شود در دام سیاست های آمریکا گرفتار خواهند شد. آمریکا حال که خود تبدیل به رقیبی برای عربستان در بازار نفت شده است، کوچکترین اهمیتی برای امنیت و نفت خلیج فارس قائل نیست و تمام تلاشش برای پر کردن جای خالی نفت عربستان با نفت آمریکا، صرفا بخشی از همین رقابت است. این کشور هرگز وارد جنگی که به نفعش نیست نمی شود. کما اینکه وقت آن رسیده است که رهبران سعودی بفهمند که امنیت خلیج فارس قابل تفکیک نیست و نمی توان آن را از بیرون وارد کرد. عربستان نمی تواند خود در امنیت غوطه ور شود و منطقه را در ناامنی فرو ببرد. آنها فقط کافی ست نگاهی به "برنامه 2030" و واگذاری 5 درصد از سهام آرامکو به مردم بیندازند تا ببینند که چگونه این طرح فقط با حمله ده پهپاد به بخشی از پالایشگاه آرامکو نابود شد.

نفت، سرمایه گذاری، اقتصاد و تجارت همه و همه مستلزم فضایی آرام به دور از جنگ و فتنه و خونریزی و حضور بیگانگان در منطقه است و اگر سردمداران سعودی این نکته را بفهمند درخواهند یافت که هیچ قدرتی در جهان به اندازه کشورهای منطقه به امنیت ان علاقه مند نیستند.

ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها