دلجویی ترامپ از بن سلمان با تحریم جدید ایران

دلجویی ترامپ از بن سلمان با تحریم جدید ایران
جمعه 29 شهريور 1398 - 21:03

خبر:

ترامپ شش روز پس از حمله یمنیها به آرامکو و تعطیلی تولید بیش از ۵ میلیون نفت روزانه سعودی بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکتی بنام شرکت توسعه تجارت اعتماد پارسه را تحریم کرد.

تحلیل:

- تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حقیقت اعترافی است به ناکامی تحریم‌های گذشته از یکسو و اصرار ترامپ بر جبران حیثیت لطمه دیده آمریکا در مواجهه با ایران ازدیگر سو.

- ترامپ با تحریم جدید بزعم خود آخرین تیر در ترکش خود را روانه پیکره اقتصاد ایران کرد، اقتصادی که برخلاف انتظار ترامپ توانسته شدیدترین و فلج کننده ترین فشارهای تحریمی را در زمان بیش از یکسال گذشته از سر بگذراند و همچنان با ثبات به فعالیت ادامه بدهد.

- ترامپ بدرستی گفته است که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بیسابقه ترین تحریم‌ها علیه یک کشور است اما احتمالا در این ماجرا مجددا بازی خورده مشاورین اقتصادی خود مانند منوچین است که امروز اعلام کرد این آخرین منبع مالی ایران است که مشمول تحریم واقع می‌شود. همچنان که ترامپ این روزها مفهوم "تنگه های متعدد" که در کلام مسئولان ایرانی بر آن تاکید می‌شد را بهتر از هر زمانی می‌فهمد احتملا بزودی به این جمع بندی خواهد رسید که مجموعه های تحریم شده امروز چنانکه به او فهمانده شده آخرین منابع مالی جمهوری نیستند.

- در شرایط افسردگی نتانیاهو از نتیجه انتخابات، تشدید اختلافات موتلفین آمریکا در یمن یعنی امارات و عربستان و بلاخره سردرگمی و استیصال بن سلمان در مقابل حملات گاه‌وبیگاه و البته موثر انصارالله ترامپ اگر چه نمی‌تواند با ایران گلاویز شود اما حداقل می‌کوشد تا دلشکستگی و افسردگی دوپایه اقتصادی و نظامی خود درمنطقه را با اقداماتی از این دست وبشکل متمرکز بر ایران تا حدی جبران کند.

پربیننده ترین خبرها