رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه خبر داد؛

توافق فراگیر بر سر اعضای کمیته تدوین قانون اساسی سوریه

توافق فراگیر بر سر اعضای کمیته تدوین قانون اساسی سوریه
يکشنبه 31 شهريور 1398 - 18:29

بعد از دبیر کل سازمان ملل، رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه هم از توافق همه طرف‌ها درباره کمیته بازنویسی و تدوین قانون اساسی جدید سوریه خبر داد.

العالم - سوریه

«احمد طعمه» رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» (نور سلطان قزاقستان) اعلام کرد که «همه طرف‌ها بر سر همه اسامی اعضای کمیته قانون اساسی» توافق کرده‌اند.

سه روز پیش نیز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که «بزودی» تشکیل این کمیته نهایی شود.

طعمه با بیان اینکه احتمالا اسامی اعضای کمیته تدوین قانون اساسی اواخر ماه جاری میلادی اعلام می‌شود، به وبگاه خبری «عربی 21»‌ گفت، این توافق، تحولی محدود در مسیر سیاسی حل بحران سوریه قلمداد می‌شود.

طعمه پیشتر (آگوست) در کنفرانس خبری که ابتدای دور سیزدهم مذاکرات آستانه برگزار شد، گفته بود که با تیم سازمان ملل درباره بررسی مسیر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی گفت‌وگو خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود.

دوشنبه گذشته در نشست آنکارا برای سوریه؛ ترکیه، روسیه و ایران اعلام کردند که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه بزودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

قرار است کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ عضو باشد که دو سوم آن را دولت سوریه و معارضان و یک سوم را نماینده سازمان ملل در امور سوریه انتخاب کرده‌اند.

روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه، از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل‌وفصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

یکی از مفاد توافقی که در این روند به دست آمده، تشکیل یک کمیته برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها