برجام غیر قابل تغییر است

برجام غیر قابل تغییر است
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 18:43

ایجاد تغییر برجام به عنوان توافقی بین المللی، مستلزم طی شدن مراحلی است که مهمترین آن موافقت کلیه طرفهای امضاء کننده با "اصل و فرآیند تغییر" است.

العالم - ایران / سیاسی

اخبار و تحلیلهای منتشر شده ظرف دیروز و امروز که طی آن گمانه زنی هایی در مورد امکان ایجاد تغییرات در برجام منتشر شده به لحاظ حقوقی فاقد وجاهت و اعتبار است.

ایجاد تغییر برجام به عنوان توافقی بین المللی، مستلزم طی شدن مراحلی است که مهمترین آن موافقت کلیه طرفهای امضاء کننده با “اصل و فرآیند تغییر” است.

تاکنون هیچ قرینه و خبری در خصوص موافقت مجموعه طرفهای امضاء کننده برجام بویژه روسیه و چین منعکس و منتشر نگردیده که بتواند به عنوان مبنایی برای گمانه زنی در مورد احتمال ایجاد تغییرات جزیی و یا کلی در برجام مورد توجه قرار بگیرد.

مواردی که تاکنون در گمانه زنیهای رسانه ای در خصوص احتمال تغییر یا اصلاح برجام مطرح شده، صرفا موضوعاتی است که ماهیت آن صرفا تسریع در اجرای توافقات بر اساس برجام بوده و بهیچ وجه به معنی تغییر این توافق بین المللی نیست.

اقدام دیگری که می تواند با توافق مجموعه طرفهای امضاء کننده برجام مد نظر قرار بگیرد، اضافه شدن الحاقیه در موضوعاتی است که مورد اجماع طرفین است.

ایران پیش از این با تاکید بر غیر قابل گفتگو بودن برنامه های موشکی و سیاستهای منطقه ای، امادگی خودرا برای گفتگو پیرامون همکاریهای مشترک به منظور ایجاد امنیت پایدار در کشتیرانی بین المللی اعلام نموده که این موضوع می تواند به عنوان الحاقیه ای بر برجام محور گفتگوی طرفین حاضر در این قرارداد بین المللی باشد.

نور نیوز

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها