حماس از تصمیم عباس برای دعوت به برگزاری انتخابات سراسری استقبال کرد

حماس از تصمیم عباس برای دعوت به برگزاری انتخابات سراسری استقبال کرد
جمعه 5 مهر 1398 - 09:41

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات سراسری فلسطین به دعوت رئیس تشکیلات خودگردان و باهدف مقابله با توطئه‌های آمریکا برای فلسطین اعلام کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) پنجشنبه شب آمادگی این جنبش را برای برگزاری انتخابات سراسری فراگیر در سرزمین‌های فلسطین اعلام کرد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از قصدش برای دعوت به برگزاری انتخابات سراسری پس از بازگشت از نیویورک به رام الله خبر داده بود.

در بیانیه حماس آمده است: موضع این جنبش برخاسته از ضرورت ملی برای یکپارچگی همه تلاش‌ها به منظور رویارویی با چالش‌های جدی فعلی و در راس آن معامله قرن آمریکاست.

این جنبش با تأکید بر آمادگی حال حاضر خود برای انتخابات سراسری فراگیر که شامل انتخابات ریاستی و قانونگذاری و شورای ملی است، دستیابی به توافق بر سر گام‌های برگزاری موفق این انتخابات را خواستار شد.

عباس در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین دور مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که پس از بازگشت به رام الله یک تاریخ برای انتخابات عمومی در کرانه باختری، نوار غزه و قدس اعلام می‌کند و از سازمان ملل و نهادهای بین المللی ذیربط خواست تا بر انجام این انتخابات نظارت داشته باشند. وی تأکید کرد که هر طرفی را که به دنبال مختل کردن برگزاری به موقع انتخابات باشد کاملا مقصر خواهد دانست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه اشغالگری نمی‌تواند صلح و امنیت و ثبات را برای احدی به ارمغان آورد، تاکید کرد: مسئولیت حفاظت از صلح و قانون بین الملل بر عهده سازمان ملل است.

ابومازن بار دیگر برگزاری یک کنفرانس بین المللی صلح بر اساس طرحی را که در فوریه 2018 در شورای امنیت مطرح کرده بود، خواستار شد و افزود: طرف‌های عربی و بین المللی ذیربط در این کنفرانس شرکت کنند. از جمله اعضای دائم شورای امنیت و کمیته چهارجانبه صلح تا طرحی مبتنی بر توافق بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل تصویب شود که چارچوب‌های زمانی مشخصی را برای پایان مناقشه(میان فلسطین و اسرائیل) شامل شود.

در آخرین انتخابات فلسطین که مربوط به سال 2006 می‌شود، حماس توانست با کسب 76 کرسی از مجموع 132 کرسی پارلمانی پیروز شود. بعد از این رویداد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسماعیل هنیه، از رهبران ارشد حماس در آن موقع را مکلف به تشکیل کابینه دهم فلسطین کرد.

پیروزی برق آسای حماس غافگیری‌های سیاسی جدیدی را به همراه داشت؛ چرا که ملت فلسطین بعد از 10 سال از سیطره جنبش فتح آزاد شد و اعلام کرد که به حماس اعتماد کامل دارد.

در واکنش به این پیروزی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از پذیرفتن نتایج انتخابات سر باز زدند و اعلام کردند که با جنبش حماس همکاری نخواهند کرد و به بهانه تروریستی بودن این جنبش تحریم‌هایی علیه آن اعمال کردند.

آمریکا حتی بعد از آنکه اتحادیه اروپا سال 2015، نام جنبش حماس را از فهرست تروریسم حذف کرد، از خارج کردن نام آن از این لیست امتناع کرد.

به دنبال این اقدام آمریکا و اروپا، جنبش فتح نیز نه تنها از پذیرفتن نتایج انتخابات سرباز زد و اجازه نداد حماس، حکومت خود را با وجود برگزاری انتخابات دموکراتیک و سالم تشکیل دهد، بلکه به عناصر امنیتی و کارمندهای خود نیز دستور داد تسلیم حکومت و دولت جدید نشوند.

پس از آن بود درگیری‌های مسلحانه بین حماس و فتح شروع شد. حماس اواسط 2007 کنترل نوار غزه را به دست گرفت و قدرت گروه‌های فلسطینی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

دولت جدید به ریاست اسماعیل هنیه، همه امکانات و شرایط لازم را برای گروه‌های مسلح به منظور تقویت قدرت نظامی خود جهت مقابله با رژیم صهیونیستی در نوار غزه فراهم کرد.

در آن سو و کرانه باختری، دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان حامیان مقاومت را تحت تعقیب قرار داد و سطح هماهنگی امنیتی خود با رژیم اسرائیل را افزایش داد.

آمریکا و اروپا از همان روز اول نواز غزه را محاصره کردند و همه کمک‌ها به حماس و هرگونه تبادل مالی با آن را ممنوع اعلام کردند. رژیم صهیونیستی نیز از دریا، خشکی و آسمان نواز غزه را به شدت محاصره کرد.

اهالی نواز غزه برای پشت سر گذاشت این محاصره، اقدام به حفر تونل در مرز با مصر کردند تا از این طریق مواد لازم و مایحتاج خود را تأمین کنند.

شکست محاصره اقتصادی نوار غزه، رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا 3 جنگ ویران کننده علیه این منطقه در سال‌های 2008، 2012 و 2014 آغاز کند که بر اثر آن، 3 هزار فلسطینی شهید و هزاران نفر زخمی شدند و ده‌ها هزار خانه مسکونی را ویران کرد.

همه این اقدامات با هدف سرنگون کردن حماس در نوار غزه صورت گرفت.

با این حال، حماس توانست، گلعاد شالیط، نظامی صهیونیستی را در 2006 اسیر کرده و در مقابل 1027 اسیر فلسطینی در سال 2011 را آزاد کند.

جنبش حماس در سال 2014 با فتح به توافق موسوم به توافق ساحل رسیدند. به موجب این توافق دولت توافق ملی به ریاست الحمد لله و با مأموریت به دست گرفتن حکومت در نواز غزه و کرانه باختری شکل گرفت.

با این حال، الحمد لله با ادغام نیروهای وابسته به حماس در دولت جدید مخالفت کرد. در نتیجه مناقشه میان فتح و حماس دوباره شروع شد.

پربیننده ترین خبرها