ماهاتیر محمد: فلسطینی‌ها باید بر سر یک طرح متحد شوند

ماهاتیر محمد: فلسطینی‌ها باید بر سر یک طرح متحد شوند
شنبه 6 مهر 1398 - 13:05

نخست‌وزیر مالزی، نداشتن راهبرد مشخص را عامل سردرگمی فلسطینی‌ها دانست و در اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز گفت مالزی با این تحریم‌ها مخالف است.

العالم - آسیا

«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی پس از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیداری مطبوعاتی با اصحاب رسانه، به سوالات آنها پاسخ گفت.

فلسطین

وی در پاسخ به سوال روزنامه «القدس العربی» درباره وضعیت فلسطینی‌ها که پس از طرح دولت آمریکا موسوم به «معامله قرن» در «بن بست موجودیتی» قرار گرفته‌اند، گفت: فلسطینی‌ها به شکل خاص و مخالفان با سیاست‌های اسرائیل به شکلی عام یک راهبرد (مشخص) برای پیروزی ندارند و کار ملموسی برای تحول بنیادین انجام نمی‌دهند؛ گاهی اوقات با اقداماتی خشم و عصبانیت خود را نشان می‌دهند که در خلاص شدن آنها کمکی نمی‌کند؛ به نظر من وقت آن رسیده که همگی بنشینیم و یک راهبرد وضع کنیم تا فلسطینی‌ها بتوانند به وطن و دولت مستقل خویش بازگردند.

ماهاتیر محمد افزود: اینکه یک شخصی می‌رود و خودش را منفجر می‌کند تا تعدادی را بکشد نتیجه‌ای ندارد؛ اگر بخواهی در جنگ پیروز شوی باید راهبرد مناسب و پویش فراگیر برای جلب هر چه بیشتر موافقان داشته باشی، آنها باید از اقداماتی که باعث می‌شود موافقان خود را از دست دهند، دوری کنند. من نمی‌خواهم به فلسطینی‌ها نصیحت کنم اما آنها باید متحد باشند نه اینکه به چند گروه تقسیم شوند و هر کسی به شیوه خاص خودش رفتار کند؛ آنها باید بر سر یک طرح واحد متحد شود و در این صورت امید به تحقق آنچه می‌خواهند، وجود دارد.

کشمیر

سوال دوم القدس العربی درباره بحران کشمیر بود؛ محمد در این باره گفت، در جلسه‌ای طولانی با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند درباره این موضوع صحبت کرده و مودی نیز با وی در«سختی مذاکره با پاکستان و بنگلادش» هم‌نظر بوده است.

نخست‌وزیر مالزی افزود: به مودی گفتم هند در مذاکره تجربه دارد و در بسیاری از بحران‌ها برای کاهش تنش میانجی‌گری کرده پس چرا از این مهارت برای مذاکره به جای حمله به کشمیر استفاده نمی‌‌کند.

محمد تصریح کرد، پیشنهادی به نخست‌وزیر هند برای میانجی‌گری نداده اما وی را تشویق کرده که مذاکرات درباره کشمیر را شروع کند.

ایران

وی در پاسخ به این سوال که آیا مالزی تحریم‌ها علیه ایران را آنطور که آمریکا می‌خواهد، اجرا می‌کند، گفت: مالزی اعتقادی به تحمیل تحریم‌های اقتصادی ندارد و روابط ما با ایران خوب است اما به ما گفته شده اگر با ایران روابط تجاری داشته باشیم تحریم خواهیم شد. ما روابط تجاری زیادی با بسیاری از کشورها از جمله آمریکا داریم و اگر روابط تجاری با ایران را ادامه دهیم بسیاری از معاملات بانکی ما متوقف می‌شود به همین دلیل ناچاریم منافع خود را در نظر بگیریم و چاره‌ای جز اجرای تحریم‌ها نداریم با وجود اینکه با آن مخالفیم.

ماهاتیر محمد ۹۴ ساله در سال ۲۰۱۸ بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر مالزی انتخاب شد ؛ وی بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ بارها نخست‌وزیر این کشور بوده است.

هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل از هفته قبل آغاز شده و مقامات کشورهای مختلف در آن سخنرانی کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها