هشام شرف در گفتگوی تفصیلی با العالم:

صنعا به سمت صلح پیش می رود/ اگر تجاوزگری علیه یمن متوقف نشود تاسیسات مهم دیگری هدف قرار می گیرند/ بانک اهداف یمن ممکن است تاسیسات امارات را نیز در برگیرد/ بارها درباره هدف قرار دادن عمق خاک عربستان هشدار داده بودیم

شنبه 6 مهر 1398 - 23:02

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت: صنعا در چارچوب ابتکار یمن که شورای عالی سیاسی مطرح کرد، به حمله نکردن به تاسیسات و مواضع عربستان و امارات پایبند خواهد بود.

العالم ـ یمن

هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: صنعا کشورهای متعددی را از ابتکار یمن از جمله کشورهای عضو شورای امنیت مطلع کرد، صنعا به سمت صلح پیش می رود و رویکردی در خصوص ملت یمن و محافظت از یمن دارد.

وی با بیان اینکه ابتکار یمن ابتکاری کامل و مشتمل بر مسائل خارجی مانند حمله به مواضع سعودی و اماراتی و نیز مسائل داخلی متعلق به مصالحه و فرودگاه صنعاست؛ خاطرنشان کرد که پاسخ ندادن به تجاوزگری بخشی از ابتکار یمن است که حاکی از تمایل به گشودن صفحه ای از تفاهم با ائتلاف و دور کردن منطقه از تنش های بیشتر است.

وزیر خارجه یمن با تاکید بر اینکه هدف قرار دادن تاسیسات آرامکوی عربستان بخشی از نقشه نظامی یمن است، هشدار داد که تاسیسات مهم دیگری نیز وجود دارد که هر آن ممکن است هدف قرار گیرد، اگر تجاوزگری علیه یمن متوقف نشود. بانک اهداف یمن ممکن است تاسیسات امارات را نیز در برگیرد.

بارها درباره هدف قرار دادن عمق خاک عربستان هشدار داده بودیم

وی افزود: دولت ملی یمن بارها اعلام کرد که در پاسخ به حملات ائتلاف متجاوز علیه تاسیسات ما و فرزندان ما و شهرها و روستاهای ما، مواضعی را هدف قرار خواهیم داد.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن خاطرنشان کرد: هدف قرار دادن تاسیسات ارامکو مساله تازه ای نیست، اما اهمیت نظامی و اقتصادی گسترده آن سبب شد تا از خواب غفلت بیدار شوند.

هشام شرف توضیح داد که بانک اهداف ما روز به روز در حال افزایش است. بانک اهداف ممکن است امارات را نیز دربرگیرد زیرا آنها در تجاوزگری علیه یمن شریک هستند.

وی گفت: هدف قرار دادن ارامکو بخشی از طرح نظامی ماست، من پیش از این در دیدار با شما گفتم که ما عمق عربستان را هدف قرار خواهیم داد و عمق این کشور فقط ارامکو نیست. بلکه تاسیسات مهم دیگری نیز وجود دارد که اگر از بمباران ما دست بر ندارند، هر آن ممکن است هدف قرار گیرند.

هشام شرف توضیح داد: حکومت صنعا حمله ارامکو را نوعی اظهار قدرت با هدف تحقق صلح و در راستای توازن قدرت تلقی می کند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اظهار داشت: ما اینک قوی تر از سابق هستیم و در صورتی که ائتلاف متجاوز به درخواست های صلح پاسخ ندهد، برای حملات دردناکتر بیش از هر زمان دیگری آماده هستیم، و این مساله را باید تمام جهانیان بفهمند.

دیدگاه یمن درباره اتهام ایران به حملات آرامکو

هشام شرف توضیح داد که اتهام ایران به هدف قرار دادن تاسیسات آرامکو در عربستان در واقع برای کشاندن ایران به جنگهای جانبی است. حفظ امنیت و سلامت خلیج فارس و دریای سرخ و دریای عرب اولویتی برای ملتهای منطقه و از جمله ایران و یمن است.

وی افزود: عربستان و امریکا و کشورهای متحد آنها اصرار دارند که نیروهای ملی صنعا را شبه نظامیان توصیف کنند؛ اما به آنها می گوییم که این یک دولت است که نهادها و نیروهای مسلح و کمیته های مردمی و قبایل دارد و ما قدرتی در منطقه هستیم.

وزیر خارجه یمن درباره اتهام ایران به انجام حملات علیه ارامکو خاطرنشان کرد که آنها می خواهند ایران را به جنگهای جانبی بکشانند؛ اما ما می گوییم که ما قادر هستیم که مواضعی را بمباران کنیم و هدف قرار دهیم، همانطور که قادر هستیم سر میز مذاکره حاضر شویم.

هشام شرف توضیح داد که نشانه های شکل گیری ائتلافی علیه تلاش های نظامی کردن خلیج فارس و تسلط امریکا بر منطقه وجود دارد. تقریبا نوعی هماهنگی و تماسهای رسمی در این خصوص وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد که کشورهای متعددی وجود دارند که نمی خواهند خلیج فارس را کانون تنش ببینند. ما با هر طرف و محوری هستیم که خواهان رفع ظلم و ستم علیه ماست. ما با نظامی کردن خلیج فارس و یا تلاش برای اعمال سلطه امریکا یا انگلیس و یا تحت هر نام دیگری مخالف هستیم. ما کشوری صلح جو هستیم و می خواهیم کشور خود را بسازیم اما در مقابل کسی سر خم نمی کنیم.

وزیر خارجه یمن توضیح داد که ایران کشور دوست و برادر است و از مدتها پیش روابطی با ما دارد و این روابط همچنان پابرجا خواهد ماند. و اگر ایران در رفع مظلومیت به ما کمک کند، ما نیز در کنار ایران خواهیم بود. همانطور نسبت به دیگر کشورها مانند روسیه و یا حزب الله و یا هر طرف دیگری.. زیرا ما با کسی هستیم که از ما حمایت می کند و از ما بهره برداری نمی کند و مسائل معینی را به ما دیکته نمی کند.

وی گفت: سران کشورهای منطقه باید بدانند که امریکا و انگلیس و کشورهای غربی در درگیری ها و اختلافات منطقه ای آسیبی نخواهند دید، بلکه این کشورها و ملتهای خودشان هستند که متضرر خواهند شد. کسی که به دنبال فروش سلاح است و می خواهد ائتلاف هایی تشکیل دهد و خلیج فارس را نظامی کند و کشتی ها و جنگنده هایی ارسال کند، در واقع می خواهد "تجارت" کند. حفظ امنیت و سلامت خلیج فارس ودریای سرخ و دریای عرب اولویتی برای ملتهای منطقه و از جمله ایران ویمن است.

دولت "منصور هادی و چهل دزد"

هشام شرف در حالی که دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهورمستعفی را "دولت هادی و 40 دزد " توصیف کرد، گفت: هیچ مشروعیتی به جز مشروعیت مردم و مشروعیت میهن وجود ندارد.

وی درباره هزینه جنگ علیه یمن در صورت دستیابی به توافق و پایان یافتن جنگ، گفت: طرفی که این جنگ را تامین مالی کرده است، در راس فهرست قرار دارد تا هزینه های این جنگ را بپردازد. این یک جنگ داخلی نیست بلکه سعودی ها و اماراتی ها و امریکایی ها و انگلیسی ها و دیگران تلاش کردند تا آن را اینگونه جلوه دهند.

وزیر خارجه یمن گفت: ما برای گفتگو با هر طرف خارجی و یا داخلی آماده هستیم. هر طرفی که در یمن برای منفعت یمن و آینده و ثبات یمن با ما گفتگو کند، ما ممانعتی نمی کنیم. اما گفتیم که اجازه نمیدهیم که کسی به ما دستور دهد.

وی گفت: اگر امریکا بخواهد با ما تفاهم کند، باید این کار را به صورت علنی و با دولت صنعا و شورای سیاسی عالی و دولت نجات ملی انجام دهد. ما حکومتی متکامل هستیم.

هیچ گفتگویی در صنعا با آمریکایی ها صورت نگرفت

هشام شرف درباره گفتگو با امریکایی ها گفت: هیچ گفتگویی در صنعا با آمریکایی ها صورت نگرفت. تماسی با سفیر سابق امریکا انجام شد. اما سفیر جدید شاید از تندرویان باشد که نمی خواهد به هيچ وجه با صنعا گفتگو کند اما می خواست از طریق اعضای انصار الله در خارج از کشور ایجاد شکاف کند.

وی توضیح داد: در هر صورت اگر به دنبال صلح هستند، باید با شورای عالی سیاسی یمن و دولت نجات ملی گفتگو کنند.

وزیر خارجه یمن توضیح داد: در یمن مشکل ما یمنی است و می توانیم مشکل خود را با همسایگانمان حل و فصل کنیم. ما یک تشکل عربی واحد هستیم. و این ائتلاف متجاوز است که می خواهد بحران یمن را بین المللی کند.

پربیننده ترین خبرها