واکنش نخست وزیر عراق به جنجال برکناری یک فرمانده ارشد جنگ با داعش

واکنش نخست وزیر عراق به جنجال برکناری یک فرمانده ارشد جنگ با داعش
يکشنبه 7 مهر 1398 - 16:32

بعد از دو روز جنجال ایجاد شده در سطح شبکه های اجتماعی و صحنه سیاسی پیرامون برکناری سپهبد ستاد «عبدالوهاب الساعدی» از فرماندهی نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم، نخست وزیر عراق تاکید کرد که این تصمیم برگشت ناپذیر است.

العالم ـ عراق

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز یکشنبه به تعدادی از خبرنگاران در بغداد گفت که تصمیم برکناری عبدالوهاب الساعدی از فرماندهی نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم و احاله شدن به وضعیت «منتظر خدمت» در وزارت دفاع عراق، تصمیمی برگشت ناپذیر است.

وی تلویحا سپهبد ستاد الساعدی را به ارتباط با برخی سفارتخانه های خارجی در بغداد متهم کرده و افزوده است که یک نظامی باید فرمان پذیر باشد و رفت و آمد به سفارتخانه ها امری غیر قابل قبول است.

نخست وزیر عراق اشاره نکرده است که عبدالوهاب الساعدی با کدام سفارتخانه ها رفت و آمد داشته است.

وی همچنین تاکید کرده است که نهاد نظامی عراق نباید بازیچه هوا و هوس افراد شود، خواه این شخص فرمانده کل نیروهای مسلح و یا هر شخصیت در هر مقام و پستی باشد.

عبدالمهدی خاطرنشان ساخت که افسر نظامی، مکان محل انجام وظیفه اش را انتخاب نمی کند بلکه آنچه به او امر می شود انجام می دهد.

وی با اشاره به جنجالی که قضیه عبدالوهاب الساعدی در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایجادکرده گفته است که رفتن به سمت رسانه ها و شبکه های اجتماعی و اظهارنظر کردن اشتباه بزرگ و غیر قابل قبولی است.

عبدالوهاب الساعدی در اظهاراتی به رسانه های عراق بعد از برکناریش از فرماندهی نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم در روز جمعه گذشته گفت که تصمیم برکناری او از سازمان مبارزه با تروریسم کاملا شخصی بوده و تلویحا سپهبد ستاد «طالب الشغاتی» رییس سازمان مبارزه با تروریسم عراق را متهم کرده بود.

وی همچنین گفته بود که وضعیت «منتظر خدمت» در وزارت دفاع اهانت بزرگی به او محسوب می شود و او حاضر است زندانی یا بازنشسته شود اما به این اهانت تن نمی دهد زیرا به ادعای او، رتبه نظامی اش را از خیابان نیاورده است.

سپهبد الساعدی از فرماندهان ارشد در سازمان مبارزه با تروریسم به شمار می رود که در جنگ های مختلف با داعش حضور داشت، هرچند در ایام جنگ با داعش دستکم سه بار فرماندهی او در جبهه های مختلف به دلایلی که گفته نشده، به حال تعلیق در آمده بود.

برخی نمایندگان پارلمان عراق نسبت به برکناری الساعدی از سازمان مبارزه با تروریسم، واکنش نشان داده و گفته اند که از نخست وزیر عراق پیرامون علل برکناری و در وضعیت خدمت ماندن این فرمانده ارشد عراقی در وزارت دفاع، پرس و جو می کنند.

سازمان مبارزه با تروریسم یکی از یگان های مستقل در نیروهای مسلح عراق است که بعد از سقوط رژیم صدام در 2003 با کمک آمریکا شکل گرفت و نیروهای آن که به عنوان نیروهای زبده نظامی عراق شناخته می شوند، از حیث آموزش و تسلیحات و حتی حقوق ماهانه بیشترین دستمزدها را در بین نیروهای مسلح عراق دارند.

برخی از فعالان در شبکه های اجتماعی در اعتراض به برکناری این فرمانده نظامی عراق، فراخوان تظاهرات در روز اول اکتبر (پس فردا سه شنبه) داده اند و عده ای شامگاه دیشب در برخی مناطق بغداد از جمله «الشعب» در حمایت از این فرمانده عراقی به خیابان آمده و با نیروهای انتظامی عراق درگیر شدند.

برخی از عشایر از جمله عشیره «الساعدی» که عموما در استان های بصره، ذیقار و میسان و بغداد سکونت دارند، حمایت خود را از الساعدی اعلام کرده اند.

به گزارش ایرنا، خبرهای منتشر شده حاکی است که پیرامون این فرمانده ارشد نظامی عراق حرف و حدیث های زیادی وجود دارد به نحوی که برخی چنان به او علاقه مند هستند که بر او نام «رومل عراق» داده اند و رومل فرمانده معروف آلمانی در جنگ جهانی دوم است اما عده ای نیز نسبت به کاریزمایی که این چهره در بین نیروهای مسلح عراق برای خود ایجاد کرده، ابراز نگرانی کرده و او را مشابه «عبدالفتاح السیسی» مصر می دانند که با کودتای نظامی به قدرت رسید.

عبدالوهاب الساعدی یکی از گزینه های «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق برای وزارت دفاع بود اما الساعدی این پیشنهاد را رد کرده و ترجیح داده تا پاکسازی کردن آخرین عنصر داعشی از خاک عراق همچنان لباس نظامی خود را به تن داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها