نظرکده/

اختلافات مصر تا کجا ادامه دارد؟

اختلافات مصر تا کجا ادامه دارد؟
يکشنبه 7 مهر 1398 - 20:16

شماری از شهرهای مصر روز جمعه 20 سپتامبر  شاهد اعتراضات مردمی برای برکناری عبدالفتاح السیسی بود که مقامات این کشور را به اتخاذ تدابیر امنیتی و بازداشت های گسترده واداشتند.

العالم _ نظرکده

هواداران سیسی نیز تظاهرات هایی در تایید نظام حاکم برگزار کردند. این در حالی است که رئیس جمهوری مصر نیز برای اصلاحات و مبارزه با فساد وعده هایی داد.

میزان اعتراضات در مصر و تاثیر آن بر نظام چگونه است؟ مقامات امنیتی پس از ورود هواداران چگونه با مخالفان برخورد می کنند؟

آیا دلیل تظاهرات، فساد و نابسامانی وضعیت معیشتی یا فراتر از آن است؟ نظرتان درباره دفاع ترامپ و اروپائی ها از رئیس جمهوری مخالف با تروریسم و مهاجرت چیست ؟

کارشناسان سیاسی معتقدند اعتراضات مصری نتیجه فساد دولت و نابسامانی وضعیت معیشتی است که عبدالفتاح السیسی عامل اصلی آن است . آنها هم چنین السیسی را مهره استراتژیک امریکا در مصر می دانند که به گفته رییس سازمان سیا دست پرورده سازمان اطلاعات آمریکاست . آنها معتقدند ملت مصر فاقد رهبری سیاسی و احزاب و برنامه کاری سیاسی و اقتصادی است.

اینان ،نهاد نظامی قاهره وابسته به سیسی را مسلط بر حجم زیادی از اقتصاد کشور می دانند و در این خصوص نیز تاکید کردند باقی ماندن السیسی در قدرت وابسته به ادامه حیات این نهاد است.

در همین راستا نیز نویسندگان سیاسی معتقدند السیسی مزدور غرب به ویژه امریکاست وآنها خود وی را شخصیتی ملی نامیدند که دارای روابط خوبی با بیشتر کشورهای عربی و خارجی است که به نفع کشور است .

آنها معتقدند، نهاد نظامی مصر در خدمت شهروندان مصری است و هیچ رابطه ای با هیچ دولت خارجی یا هیچ رژیمی ندارد.

این در حالی است که کارشناسان دیگر معتقدند فساد در دولت مصر چه فساد مالی یا اخلاقی به اوج خود رسیده ، مساله ای که شهروندان مصری را به اعتراض علیه دولت واداشته و برخی آن را انقلاب فقرا توصیف کرده اند .

دیدگاه خود را بگوئید :

اعتراضات مصر به کجا می رسد آیا کشور شاهد انقلاب جدیدی است ؟

با توجه به اختلافات هواداران السیسی و مخالفان، چه اتفاقی می افتد ؟

نظرتان درباره وعده های سیسی در خصوص اصلاحات و مبارزه با فساد چیست ؟

آیا سیسی در اصل می تواند با توجه به مداخله گسترده غرب در مسائل مصر اصلاحاتی در کشور انجام دهد ؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها