یک خبر چند خط تحلیل؛

انتقام به شیوه آمریکایی از مردم عراق در خیابان های عراق

انتقام به شیوه آمریکایی از مردم عراق در خیابان های عراق
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 09:31

العالم _ عراق

خبر:

  • تظاهرات دیروز عراق با یک کشته و 200 زخمی از مردم و نیروهای تامین کننده امنیت عراقی پایان پذیرفت.


تحلیل:

  • در حالی که نزدیک یک سال از تظاهرات مردم در بصره در اعتراض به مسائل معیشتی میگذرد و عراق در استقرار و ثبات کامل به سر می برد دیروز در بغداد و برخی شهرهای عراقی عموما شیعه نشین تظاهراتی البته کاملا هدایت شده برپا شد. این تظاهرات که با دعوت از طریق فضای مجازی صورت داده شده بود در گام اول درصدد ارسال این پیام بود که به شکلی ویژه شیعیان عراقی از عملکرد دولت و حکومت رضایت ندارند. این در حالی است که کمتر نشانه ای از دعوت به این تظاهرات از سوی جریانات و احزاب سیاسی در عراق مشاهده و گزارش شده است.
  • واقعیت آن است که با اندکی تامل می توان دست خارجی را در شکل گیری این تظاهرات به وضوح مشاهده کرد. استفاده از دوربین های "گردن آویز" توسط برخی از تظاهرات کنندگان وپخش تصاویر این تظاهرات درشبکه های وابسته به سعودی درسطحی وسیع ازیکسو وتعاقب این تظاهرات بر بیانات روز دوشنبه عادل عبدالمهدی درخصوص منشا اسرائیلی حملات یکی دوماهه اخیر به مواضع حشد الشعبی در عراق از دیگر سو شواهدی بر این تحلیل است.
  • در حقیقت یکی از اهداف اساسی برگزاری این تظاهرات و تلاش برای حصول پروژه "کشته سازی" از آن منحرف کردن افکار عمومی از عاملیت اسرائیل در حملات هوایی به عراق در خلال ماه های گذشته بوده است امری که پس از انجام تحقیقات مفصل از ناحیه رسمی ترین منبع عراقی یعنی شخص نخست وزیر اعلام شد اگر چه پیش از این هم بسیاری از منابع خبری و مقامات رسمی و غیر رسمی اسرائیلی بودن آن را مورد تاکید قرار داده بودند.
  • اصرار آمریکا بر حذف حشد الشعبی و در مقابل آن انکار عبدالمهدی باعث نارضایتی آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی است نکته جالب توجه آنکه نه تنها در سایه فشارهای امریکا حشد الشعبی حذف نشد بلکه مشمول "بازسازی تشکیلاتی" قرارگرفت و مقرر شد ضمن حفظ ماموریت های پیشین از این پس درسایه فرماندهی شخصیتی مبارز و کاملا عملیاتی یعنی "ابو مهدی مهندس" اداره شود همین امر کافی بود تا مراتب دشمنی آمریکا با ملت عراق مجددا تشدید شود.
  • جابه جا کردن "الساعدی" رییس مبارزه با تروریسم عراق توسط عادل عبد المهدی از نیروی ضد تروریسم به وزارت دفاع در واقع بهانه ای را به دست آمریکا داد تا در قالب ان به عبد المهدی تفهیم شود اولا در ماجرای حذف حشد الشعبی مسیری جز مسیر دلخواه آمریکا پیموده است و ثانیا چنانکه بر ادامه این مسیر تاکید کند باید مشکلاتی اساسی تر و از جمله خداحافظی با حکومت را تجربه کند. این در حالی است که هم ملت و هم دولت عراق در انتخابات این کشور بزرگترین و تاریخی ترین "نه" را به امریکا به صراحت اعلام کرده اند.
  • در فضای ملتهب روزهای گذشته که به بهانه جابجایی الساعدی به وزارت دفاع (با آنکه هم حق طبیعی المهدی است و هم نشانه های انکار ناپذیری از وابستگی او به امریکا بدست آمده است) صورت پذیرفت تلاش هایی مجدد نیز با هدف تخریب روابط مابین ایران و عراق و در سایه طرح و بزرگنمایی ماجرای "کنسولگری عراق در مشهد ایران" صورت داده شد که البته در سایه هوشیاری دو طرف ایرانی و عراقی از یکسو و توسل دو طرف به تجربه اخیر و البته ناکام تلاش بر اساس استفاده سو تبلیغاتی درحادثه فرودگاه مشهد به نتیجه نرسید.
  • دیروز قصه "بصره" امروز ماجرای "الساعدی" فردای عراق ابستن چه فتنه های جدیدی خواهد بود را باید منتظر ماند و دید. قدر مسلم این است که "نه" گفتن به آمریکا همواره هزینه زاست هم برای عراق هم ایران هم محور مقاومت و هم همه ازادگان دنیا.

پربیننده ترین خبرها