یک خبر چند خط تحلیل؛

توهم اردوغان برای احیای امپراتوری عثمانی، وی را در دام آمریکا انداخت!

توهم اردوغان برای احیای امپراتوری عثمانی، وی را در دام آمریکا انداخت!
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 21:33

خبر:

بعدازظهر امروز چهارشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، عملیات نظامی به شمال سوریه را آغاز کرد، او آغاز تجاوز به سوریه را در توئیتر خود رسما اعلام کرد و پس از آن ارتش ترکیه حملات توپخانه ای و هوایی خود را آغاز نمود.

تحلیل:

-تجاوز ترکیه به سوریه در نتیجه چراغ سبز آمریکا به ترکیه اتفاق افتاد؛ این حمله به دنبال دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه رخ داد که به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، برای اقدام به عملیات نظامی در خاک سوریه، چراغ سبز نشان داد.

- تجاوز ترکیه به شمال سوریه همچنین ناشی از اشکال و نقص در روابط بینالمللی است که به دنبال سیاست های احمقانه آمریکا و دخالت این کشور در امور کشورهای جهان بدون توجه به قوانین و مقررات بین المللی رخ داد.

- آمریکا با سیاست یکجانبه ای که علیه ملت های جهان آمریکا در پیش گرفته و همچنان آنرا ادامه می دهد، به طور کامل سازمان ملل و قوانین بین المللی را نادیده گرفته و همین مساله باعث شده است که همه موسسات و نهادهای بین المللی، شکوه و ابهت و تاثیرگذاری خود و جایگاه و نقش خود را در جهان از دست بدهند. همین مساله، باعث شد که اردوغان نیز یک بار دیگر این قوانین را نادیده بگیرد و در روز روشن اعلام کند که تصمیم دارد به کشور همسایه اش حمله کند، بدون اینکه مانعی پیش رویش وجود داشته باشد، همان کاری که دولت های مختلف آمریکایی و نیز " اسرائیل" انجام داده اند.

- اگر اردوغان اطمینان داشت که قانونی بر روابط بین الملل حاکم است ، هرگز نمی توانست که بر تریبون مجمع عمومی حاضر شود، درحالیکه نقشهای در دست دارد و به سادگی از اشغال بیش از 20 هزار کیلومتر مربع از اراضی سوریه و نیز اسکان بیش از سه میلیون نفر از کسانی که آن ها را آواره خواند و همچنین ساختن شهرها و روستاها دراین مناطق و نیز آواره شدن بیش از دو و نیم میلیون شهروند سوری از محل سکونت خود در اثر حملات نظامی در منطقه سخن بگوید.

- مساله قابل توجه این است که حمله ترکیه به شمال سوریه به بهانه بیرون راندن "داعش" صورت گرفته است، این درحالیست که همه جهانیان باور دارند و با چشمان خود می بینند که اهالی و ساکنان شهرهایی مانند رأس العین و تل ابیض که اکنون در معرض حملات جنگنده های ارتش ترکیه و حملات توپخانه ای آن قرار دارند، کسانی هستند که این مناطق را از اشغال "داعش" آزاد کردند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حملات اردوغان علیه اهالی این مناطق، برای انتقام جویی از "داعش" است که شهروندان در شمال سوریه آن را شکست داده اند و مصیبت و بدبختی بزرگتر وقتی است که ارتش ترکیه بتواند داعشی هایی را که در نزد کردها بازداشت هستند و تعداشان ده هزار نفر تخمین زده می شود، نجات دهد و در آن صورت، آنکارا ، بار دیگر از آن ها در جنگ علیه سوریه و عراق استفاده خواهد کرد.

درصورتیکه خبرهای مربوط به دعوت " دولت خودمختار کرد" از روسیه برای ایفای نقش ضامن آتش بس در گفت و گو با دولت سوریه، صحت داشته باشد، کردها اقدامی کاملاً عاقلانه را انجام داده اند، اگر چه بسیار برای این اقدام دیر شده است، ولی کردها که امریکا آن ها را فریب داده است و قربانی طمع ورزی های "دولت عثمانی جدید" شده اند، جز بازگشت به آغوش وطن و ایستادن در کنار ارتش سوریه، راه دیگری ندارند تا بدین شکل، جلوی طمع ورزی های کسانی را که به ثروت ها و آب و منابع ملت سوریه چشم طمع دارند، بگیرند.

اما درنهایت، به نظر می رسد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، در دامی افتاده است که آمریکا پس از نزدیک شدن ترکیه به روسیه وخریدن سامانه " اس – 400 " برای وی پهن کرده است.

اردوغان با هوشیاری کامل و با اراده خود و با توهمی به اسم "عثمانی" در این دام افتاده است. قبلاً نیز صدام با توهماتی دیگر در چنین دامی افتاده بود. اردوغان این توهم را دارد که با حمله به سوریه، تصویری از خود به عنوان یک قهرمان ملی خواهد ساخت و می تواند به اختلافات و چنددستگی در داخل حزب عدالت و توسعه پایان بدهد ، حال اینکه نمی داند که درگیر توهم شده است و این توهم ها نه تنها موجب وحدت و انسجام حزب وی نخواهد شد، بلکه موجب از بین رفتن این حزب خواهد شد و برای همیشه به حیات سیاسی اردوغان پایان خواهد داد، زیرا جنگ تفریح و گردش نیست !

پربیننده ترین خبرها