العالم ادعای ترکیه مبنی بر تسلط بر مواضع شمال سوریه را تکذیب کرد

العالم ادعای ترکیه مبنی بر تسلط بر مواضع شمال سوریه را تکذیب کرد
پنج‌شنبه 18 مهر 1398 - 12:26

خبرنگار العالم ادعای وزارت دفاع ترکیه درباره تصرف مواضعی در شهر رأس عین در حومه شمال غربی حسکه را تکذیب کرد.

العالم - سوریه

وزرات دفاع ترکیه اعلام کرد: بر بخشی از اهداف تعیین شده در شمال شرق سوریه تسلط یافته است، عملیات نظامی در چهارچوب عملیات "چشمه صلح" در شمال سوریه از زمین و هوا یک روز طول کشید.

خبرنگار العالم گزارش داد که ادعای وزارت دفاع ترکیه درباره تصرف مواضعی در شهر رأس عین در حومه شمال غربی حسکه صحت ندارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ساعت 16 بعدازظهر چهارشنبه خبر حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود.

همزمان با شلیک نخستین گلوله‌های جنگی ترکیه به سمت سوریه، موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها علیه این اقدام به راه افتاده و مقام‌های سیاسی کشورهای مختلف تکاپو برای یافتن یک راه‌حل عملی در این منطقه را آغاز کردند.

تجاوز ترکیه به سوریه علاوه بر اینکه نگرانی‌ها درباره بروز یک درگیری خونین و احیای داعش را افزایش داده، وضعیت غیرنظامیان را نیز در ابهام قرار داده است. شبکه سی. ان. ان از بروز اضطراب و نگرانی در میان مردم و آوارگی آنها خبر داد و افزود در حالی که مردم سعی می‌کنند از مناطق مورد حمله در شمال سوریه خارج شوند صحنه‌هایی حاکی از تنش و تشنج به وجود آمده است.

ناظران مسائل منطقه تجاوز ترکیه به شمال سوریه در این مقطع را حاصل سیاست های اشتباه ترامپ و پس از چراغ سبز او به ترکیه می دانند و ترامپ را عامل اصلی این حملات اعلام می کنند، وضعیت بحرانی شمال سوریه به یک جنگ سیاسی در داخل آمریکا نیز کشیده شده است. آمریکایی‌ها ترامپ را مسئول نشان دادن چراغ سبز به اردوغان و بروز این جنگ می‌دانند.

«جنیفر گریفین» خبرنگار شبکه «فاکس نیوز» به نقل از منابع آگاه گفت که ترامپ یکشنبه در جریان تماس تلفنی با اردوغان به عملیات ترکیه علیه سوریه «چراغ سبز» نشان داد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها