پیشنهاد رام‌الله برای برگزاری انتخابات بر اساس الگوی قبرس

پیشنهاد رام‌الله برای برگزاری انتخابات بر اساس الگوی قبرس
پنج‌شنبه 18 مهر 1398 - 12:59

وزیر امور اجتماعی دولت تشکیلات خودگردان پیشنهاد کرده، انتخابات فلسطین بر اساس الگوی انتخابات قبرس برگزار شود؛ معنای این پیشنهاد نادیده گرفته شدن نوار غزه است.

العالم- فلسطین اشغالی

علی‌رغم اجماع فلسطینی مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات برای خروج از بحران‌های داخلی، اما دعوت‌هایی که در سال‌های گذشته برای برگزاری انتخابات صورت گرفته به دلیل برخی موانع اجرایی نشده است.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، بررسی این موانع در رأس دستورکار نشست کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در پنجشنبه هفته گذشته قرار داست و منابع آگاه اعلام کردند، «احمد المجدلانی» وزیر امور اجتماعی دولت تشکیلات خودگردان در حاشیه این جلسه پیشنهاد کرد انتخابات بر اساس انتخابات قبرس (برگزاری انتخابات در قبرسِ یونانی به نمایندگی از تمام قبرسی‌ها) برگزار شود؛ به این صورت که انتخابات تنها در کرانه باختری برگزار و نوار غزه نادیده گرفته شود اما گویا به نمایندگی از تمام فلسطینی‌ها انتخابات برگزار شده است.

در ادامه این گزارش آمده، جنبش‌های فتح و حماس همچنان بر برگزاری انتخابات ریاستی و شورای قانونگذاری فلسطین به شکلی همزمان اصرار دارند، موضوعی که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان با آن مخالف است. حماس بیم آن دارد که فتح از نتایج انتخابات شورای قانونگذاری در آینده به عنوان ابزاری برای «کنار زدن پوشش قانونی حاکمیت حماس در نوار غزه) استفاده کند، دیگر اینکه عباس از برگزاری انتخابات ریاستی پس از انتخابات شورای قانونگذاری فرار کند.

روزنامه «القدس العربی» دیروز (چهارشنبه) گزارش داد، اقدامات عملی برای سفر هیأتی از کمیته انتخابات به ریاست «حنا ناصر» به نوار غزه آغاز شده و طرف‌های مربوطه در حال آماده کردن مجوزهای لازم برای سفر این کمیته از کرانه باختری به نوار غزه هستند.

در ادامه این گزارش آمده است، مقدماتی نیز از جانب کمیته انتخابات با گروه‌های فلسطینی بویژه حماس ترتیب داده شده تا حنا ناصر در نوار غزه با رهبران گروه‌های فلسطینی دیدار و درباره انتخابات فلسطین که از انتخابات شورای قانونگذاری آغاز می‌‎شود، با آنها بحث و تبادل‌نظر کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها