امیدواری رهبران انگلیس و ایرلند برای رسیدن به توافق برگزیت

امیدواری رهبران انگلیس و ایرلند برای رسیدن به توافق برگزیت
پنج‌شنبه 18 مهر 1398 - 21:22

رهبران انگلیس و جمهوری ایرلند روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای عنوان کردند که راه برای رسیدن به توافق برگزیت همچنان وجود دارد.

العالم ـ اروپا

«بوریس جانسون» و «لئو وارادکار» پس از دیداری که دو ساعت به طول انجامید، اعلام کردند که گفت وگوهای مفصل و سازنده ای را درباره نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داشته و همچنان معتقدند که توافق برگزیت به نفع تمام طرف‌ها خواهد بود.

بر اساس بیانیه صادر شده، دو طرف توافق کردند تا درباره موضوعاتی که صحبت شد تامل کنند و مقامات دو کشور به طور فشرده در این رابطه رایزنی کنند.

نخست وزیر جمهوری ایرلند همچنین به خبرنگاران گفت؛ ملاقات سازنده و امیدوار کننده ای را در این مقطع حساس با همتای انگلیسی خود داشته است. او با بیان اینکه قانع شده طرف انگلیسی خواهان رسیدن به توافق است افزود راه رسیدن به توافق ظرف چند هفته آینده دیده می شود.

پس از این ملاقات قرار شد نخست وزیر جمهوری ایرلند با کارگروه ویژه اتحادیه اروپا در امور برگزیت مشورت و استفن بارکلی وزیر برگزیت دولت انگلیس هم با میشل بارنیه نماینده اتحادیه اروپا در امور برگزیت فردا جمعه ملاقات کند.

این دیدار یک هفته پیش از برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا برگزار شد که قرار است درباره توافق جدید دولت جانسون تصمیم گیری شود. متعاقبا نخست وزیر انگلیس خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده برگزیت در پارلمان انگلیس شده است. این نشست برای اولین بار در نزدیک به نیم قرن گذشته در روز شنبه برابر با ۱۹ اکتبر تشکیل خواهد شد تا اگر نخست وزیر انگلیس درباره نحوه اجرای برگزیت با اتحادیه اروپا به توافق برسد به رای پارلمان گذاشته و در غیر این صورت گزینه های جایگزین بررسی شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اصرار دارد که این کشور پایان ماه اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. این در حالی است که نمایندگان مجلس ماه گذشته به لایحه ای رای دادند که اگر نخست وزیر تا ۱۹ اکتبر به توافق نرسد، مهلت عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را تمدید کند.

صدراعظم آلمان پیشتر در تماس تلفنی با نخست وزیر انگلیس گفت که توافق برگزیت تا حد زیادی غیرممکن به نظر می رسد. همچنین «دیوید ساسولی» رئیس جدید پارلمان اروپا که دیروز برای دیدار با جانسون به لندن سفر کرده بود اعلام کرد پیشرفتی در زمینه برگزیت حاصل نشده است.

ساسولی با صدور بیانیه ای گفت: به اینجا آمدم، در حالی‌که امیدوار بودم پیشنهادهایی را برای پیشرفت در مذاکرات [برگزیت] بشنوم. اما باید اعلام کنم که هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

وی با اشاره به این که پارلمان اروپا از پیش‌نویس توافقی که آذرماه گذشته میان دولت اسبق انگلیس و اتحادیه اروپا به امضاء رسید حمایت می کند، تصریح کرد که حاضر به پذیرش توافق جدید به هر قیمتی نخواهد بود.

بوریس جانسون هفته گذشته طرح جدیدی را درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا ارائه کرد که تاکنون با واکنش سرد طرف اروپایی مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا اعلام کرد که از طرح او قانع نشده و میشل بارنیه نماینده ارشد شورای اروپا در امور برگزیت هم می گوید این طرح با دیدگاه اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد.

بر اساس گزارش ها آنگلا مرکل روز یکشنبه راهی فرانسه خواهد شد تا درباره آخرین تحولات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه رایزنی کند.

انگلیس تا پایان ماه جاری میلادی مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها