القروی: با النهضه ائتلاف نمی‌کنیم!

القروی: با النهضه ائتلاف نمی‌کنیم!
جمعه 19 مهر 1398 - 06:21

نبیل القروی نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و رهبر حزب قلب تونس هرگونه ائتلاف با جنبش النهضه را مردود دانست و با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر اعلام کرد که وارد کابینه‌ای به رهبری جنبش النهضه (دارای گرایش اسلامی) نخواهد شد.

العالم - تونس

به گزارش بامداد جمعه شبکه خبری روسیا الیوم، نامزد حزب «قلب تونس» در گفت وگو با تلویزیون «الحوار التونسی» افزود: با حزب «جنبش النهضه»، برای تشکیل کابینه آتی ائتلاف نخواهیم کرد.

وی در نخستین اظهار نظر پس از آزادی از زندان مدعی شد: حرف‌های این افراد را در هشت سال شنیده‌ایم، هرکس با آن‌ها ائتلاف کند پس از مدتی او را نابود می‌کنند، این‌ها فاقد اخلاق هستند. من شاهد رابطه میان الباجی قائد السبسی رئیس جمهوری فقید و راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه بوده‌ام، الغنونشی بعد از وفات السبسی گفت ما آنها را نابود کردیم تا از ایشان عبور کنیم.

مقام تونسی با بیان این‌که برنامه ما برنامه النهضه نیست گفت: دولت‌های پیایی جنبش النهضه در هشت سال گذشته چکار کردند؟

وی باردیگر تاکید کرد که با اسلام سیاسی ائتلاف نخواهد کرد.

بر اساس اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمانی تونس، جنبش النهضه 52 کرسی و حزب قلب تونس 38 کرسی به دست آورده است.

القروی در باره قیس سعید دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس نیز گفت که وی نیز یکی از بازوان النهضه است.

رسانه های روز چهارشنبه از آزادی القروی نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس که پیش‌تر به اتهام فساد مالی زندانی شده بود، خبردادند.

القروی ۲۳ اوت (اول شهریور) در پی شکایت سازمان مردم‌نهاد "من بیدارم" به اتهام پولشویی و فرار از مالیات، زندانی شد.

وی با شعار "مبارزه با فقر" وارد عرصه سیاست در تونس شد و در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس، توانست به همراه "قیس بن سعید" به دور دوم انتخابات راه یابد.

نبیل القروی پنجاه و شش ساله یک میلیاردر تونسی است که با تأسیس شبکه تلویزیونی «نسمه» در تونس، شهرتی برای خود رقم زده است. وی با تولید برنامه «قروی در برابر قروی» در سال ۲۰۰۷ جنجالی در تلویزیون تونس به پا کرد.

القروی یک چهره سیاسی یا یک چهره دانشگاهی مانند رقیبش السعید نیست؛ او را بیشتر می توان یک چهره جنجالی توصیف کرد؛ حال، او توانسته است از طریق شبکه تلویزیونی خود از پشت میله های زندان برنامه های تبلیغاتی خود را اداره و آرای مردم را جلب کند.

القروی که در دوره تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از برنامه تبلیغاتی و یا حتی یک ارتباط رادیویی محروم شده بود، توانست با استفاده از شبکه تلویزیونی خود در میان مردم نفوذ کند؛ او کاندیداتوری اش را از طریق همین تریبون اعلام کرد.

نامزد جنبش اسلامی النهضه «عبدالفتاح مورو» در دور اول انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۱۲.۹ درصد آراء، موفق به راهیابی به دور دوم نشد و در پی آن عماد الخمیری سخنگوی النهضه اعلام کرد که این حزب از همه طرفداران خود می‌خواهد تا به قیس سعید رأی دهند و پس از انتخابات نیز تلاش خواهد کرد تا خواسته‌های مردم در جریان انتخابات محقق شود.

بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات تونس در ۲۶ شهریور گذشته، قیس سعید علی (نامزد مستقل) با ۱۸.۴ درصد و نبیل القروی (حزب قلب تونس) با ۱۵.۶ درصد آراء توانستند به دور دوم راه بیابند. دور دوم انتخابات قرار است ۲۱ مهر ماه برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها