نماینده مرجعیت عالی عراق: دولت باید به تحقیقات خود درباره تظاهرات‌های اخیر ادامه دهد

نماینده مرجعیت عالی عراق: دولت باید به تحقیقات خود درباره تظاهرات‌های اخیر ادامه دهد
جمعه 19 مهر 1398 - 14:10

نماینده مرجعیت عالی شیعیان در عراق ضمن محکوم کردن توسل به خشونت، تأکید کرد که دولت باید به تحقیقات خود درباره تظاهرات‌های اخیر ادامه دهد؛ چرا که این مسئولیت مهم بر دوش دولت است.

العالم - عراق

«عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق، تأکید کرد که مرجعیت در خطبه نماز جمعه هفته گذشته، تعرض به نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگانی را محکوم کرد که به صورت مسالمت‌آمیز دست به تظاهرات زدند.

الکربلائی ضمن محکومیت آسیب به اموال دولتی و شخصی در عراق در جریان تظاهرات اخیر در جنوب این کشور، ابراز امیدواری کرد که همه از پیامدهای خطرناک خشونت آگاهی یافته باشند و در هر صورت، از آن، دوری کنند؛ چه این خشونت از سوی معترضان باشد یا نیروهای امنیتی.

شبکه خبری «الغدیر» به نقل از نماینده مرجعیت در کربلا همچنین توضیح داد که «شاهد افزایش خشونت و افزایش شمار کشته‌شدگان در میان تظاهرات‌کنندگان هستیم».

وی با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده بود که نباید تیراندازی کرد، تصریح کرد که علیرغم این مسئله، شاهد کشته و زخمی شدن چندین نفر در بغداد، «الناصریه» و «الدیوانیه» بودیم.

الکربلایی با بیان اینکه «دولت و سرویس‌های امنیتی مسئول خون‌های زیادی هستند که از شهروندان بی‌گناه ریخته شده است»، خاطر نشان کرد که تفاوتی ندارد که این شهروندان از تظاهرات‌کنندگان باشند یا نیروهای امنیتی.

نماینده مرجعیت با تأکید بر اینکه دولت عراق در هر صورت، باید تحقیق کنید، تصریح کرد که دولت نباید از این مسئولیت مهم شانه خالی کند؛ زیرا «زمانی که نیروهای مسلحی خارج از چارچوب قانون، به سمت تظاهرات‌کنندگان تیراندازی می‌کند، [دولت] مسئول است».

مرجعیت عراق ضمن محکوم کردن تعرض به معترضان، با خانواده‌های افراد کشته و زخمی شده، ابراز همدردی و بر همبستگی با مطالبات قانونی تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز تأکید کرد.

الکربلایی با اشاره به اینکه باید در برابر کسانی که «می‌کشند و بدون بازخواست، می‌ربایند»، ایستاد، بار دیگر اعلام کرد که «مرجعیت هیچ ارتباطی با هیچ طرفی در حاکمیت یا مسئولان دولتی ندارد و فقط حامی منافع ملت است».

وی با بیان اینکه مرجعیت با هر کس که بخواهد منافع ملی ملت عراق، خدشه وارد کند، برخورد خواهد کرد، خود را صدای مظلومان ملت عراق دانست.

تظاهرات در عراق نهم مهر ماه جاری به مدت یک هفته برگزار شد. بیشتر اعتراضات به خاطر فساد و وضعیت سوء معیشتی بود، ولی بسیاری از ایادی خارجی نیز در سوء استفاده از مطالبات قانونی مردم عراق دست داشتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها