در برنامه صباح‌جدید مطرح شد؛

دوران کودکی بهترین دوران یادگیری مهارتهای حرکتی

دوران کودکی بهترین دوران یادگیری مهارتهای حرکتی
دوشنبه 22 مهر 1398 - 11:00

دکتر شکیبا راد در برنامه صباح‌جدید شبکه العالم گفت دوران کودکی در میان دوران زندگی به عنوان مهمترین دوره رشد حرکتی بشمار می‌آید، از مهمترین مراحل رشد حرکتی در این دوران، رشد مناسب مهارت‌های حرکتی بنیادی است.

العالم - ایران

دکتر کامران شکیبا راد متخصص و پژوهشگر در زمینه مهارتهای حرکتی بنیادی در برنامه صباح‌جدید شبکه العالم گفت دوران کودکی در میان دوران زندگی به عنوان مهمترین دوره رشد حرکتی بشمار می‌آید، وی در این برنامه به شماری از مهارتهای حرکتی بنیادی اشاره کرد که در زیر به اختصار به آنها اشاره شده است:

  • ویژگی رشدی کودکان: کانون مرکزی رشد کودک، حرکت است. رشد مهارت­های حرکتی بنیادی یکی از مهمترین موضوعات مورد نظر در دوره کودکی است. این مهارت­ها زیربنای شکل گیری مهارت­های حرکتی پیچیده تر انسان می باشند. کودکان نمی توانند به طور خودکار مهارت­های بنیادی را همراه افزایش سن توسعه دهند، بلکه محیط کودک نقش اساسی در رشد آنها دارد.
  • فعالیت کودکان: متأسفانه صنعتی شدن کشورها و زندگی درآپارتمان، شهر نشینی و فراگیر شدن تلویزیون و سبک زندگی مدرن، بی تحرکی شدیدی را برای بسیاری از کودکان فراهم نموده است، که این بی تحرکی علاوه بر مشکلات چاقی و بیماری­های ناشی از آن سبب شده است که بسیاری از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نتوانند به حد کافی به فعالیت­های بدنی پرداخته و این بی توجهی به فعالیت­ها باعث شده است که این افراد نتوانند مهارت­های بنیادی را که پایه ای برای مهارت­های تخصصی و ورزشی هستند به طور مؤثر و کارآمد اجرا کنند.
  • ارتباط یادگیری و حرکت: در اثر نشستن طولانی مدت به صورت ثابت سرعت جریان خون و اکسیژن به مغز به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و بدین وسیله فرایند یادگیری به طور باورنکردنی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می یابد. با افزودن حرکت به جریان کلاس نه تنها یادگیری سرعت خواهد یافت، بلکه کلاس از شرایط بسیار شادتر و سالم تری بهره خواهد برد. تحقیقات نشان می دهد که حرکت و ریتم، لب پیشانی مغز (مرکز تفکر انسان) را تحریک کرده و و فعالیت های زبانی و رشد حرکتی را بسیار غنی تر خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها