گاو شیرده سعودی اینبار به پوتین شیر می‌دهد چرا؟ + فیلم

دوشنبه 22 مهر 1398 - 20:53

العالم عربستان سعودی

درحالی پس از 12 سال امروز پوتین به عربستان سفر کرد که پیش از این نظام سعودی به "گاوشیرده آمریکا" معروف شده بود و چندین با ملک سلمان به شکلی ویژه از سوی ترامپ مورد تحقیر قرارگرفت. در یکی از این تحقیرها ترامپ حکومت سلمانی حاکم بر سعودی را "حکومتی دوهفته ای" معرفی کرد که در صورت عدم حمایت آمریکا از آن، ظرف دو هفته فرو خواهد پاشید. در خلال سه سال گذشته و مبتنی بر همین رابطه حامی- حمایت شونده بن سلمان بنماینگی از کشورش به آمریکا سفر کرد و قراردادهای میلیاردی خرید تسلیحات با امریکا امضا کرد، تسلیحاتی که در مقابل پهبادهای ساده و همچنین موشک‌های یمنی‌ها بسیار زود حساب خود را با ناکامی پس داد.

حذف فیزیکی "خاشقچی" در این میان بهترین فرصت را در اختیار ترامپ قرارداد تا از گاو شیرده سعودی حسن سوء استفاده را بکند و شخص رییس جمهور آمریکا را متقاعد کند که در مقابل همه ادله و اسناد حاکی از نقش داشتن بن سلمان دراین ماجرا "منفعت" را بر واقعیت ترجیح دهد و همچنان به مصلحتی اساسی‌تر یعنی "شیر دوشی از حاکمیت سعودی" بیاندیشد. در چنین شرایطی حملات مکرر انصارالله به سعودی و بویژه ماجراهایی چون حملات به ارامکو، عملیات نصر من الله و... بزودی نشان داد که تسلیحات آمریکایی تامین‌گر امنیت متزلزل سعودی نیست و بههمین خاطر و بعد از 18 سال از اعلان و عملیاتی شدن ممنوعیت ورود کفار به سرزمین وحی بن سلمان و پدر به نیروهای آمریکایی اجازه دادند مجددا به عربستان بازگردند. این مساله با اعلام چند روز پیش پنتاگون مبنی برحضور 3000 نیروی آمریکایی در عربستان تکمیل شد. هرچند بشکل جسته و گریخته در طول این زمان روابط مخفیانه سعودی و اسرائیل رسانه ای میشد.

درماجرای سرنگون کردن پهباد آمریکایی در ایران انتظار سلمان و پسرش از آمریکا این بود که به این بهانه و البته با هدف حمایت از عربستان در خلیج فارس علیه ایران وارد عمل شود که محقق نشد و در همین حال در برابر خسارت‌های متعدد وارد آمده به سعودی این کشور نه تنها حمایتی در میدان از سوی ترامپ ندید بلکه به گونه ای خاص احساس "رها شدگی" کرد. راه حل فراروی عربستان در این شرایط تنها این شد که با بازکردن پای دیگر قدرتها به صحنه سعودی وپیوند زدن منافع ایشان با منافع عربستان گونه ای "امنیت بیرونی" برای عربستان دست و پاکند. حضور نیروهای آمریکایی در پادگانهای سعودی از یکسو و اینک استقبال از پوتین و مشارکت دادن روسیه در منافع سعودی و بویژه در "امور انرژی" آخرین راهکاری است که بن سلمان آن را برای تامین امنیت شکننده کشورش از یکسو و حصول استمرار سلطنتش از دیگر سو مورد آزمایش قرار خواهد داد. باید منتظر ماند ونتایج سفر رییس جمهور روسیه به عربستان را ملاحظه کرد تا روشن شود پوتین چه مبلغی را به عنوان هزینه حفاظت از این خانه شیشه ای برای خانواده سلمانی فاکتور خواهد کرد و البته در بلند مدت باید منتظر ماند و دید این هزینه های گزاف کجای این خانه شیشه ای را و به چه میزان محافظت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها