یک خبر چند خط تحلیل؛

انتقام همزمان ترامپ از ترکیه و اروپا

انتقام همزمان ترامپ از ترکیه و اروپا
سه شنبه 23 مهر 1398 - 20:45

العالم _ آمریکا

خبر:

  • ترامپ می گوید اروپا این امکان راداشت که زندانیان داعشی خود را در اختیار بگیرد اما آن ها نخواستند هزینه این امر را بپردازند آن ها گفتند بگذارید امریکا هزینه اش را بدهد.


تحلیل:

  • شاید یکی از ویژگی های ترامپ که نشان می دهد او از عالم سیاست فرسنگ ها فاصله دارد این است که اغلب محرمانه ترین مطالب را به راحتی عیان می کند. توجهی در آخرین کلام او درباره ماجرای حمله ترکیه به سوریه و خالی کردن پشت کردهای شمال سوریه نشان می دهد که یکی از اهداف او از چراغ سبز نشان دادن به ترکیه در حمله به سوریه انتقام گیری از اروپائیان به سبک خاص ترامپ و به شیوه آزادسازی غول اسیر شده داعش از زندان های کردها و درگیر ساختن آنها در جنگی دوباره و یا ارسال آنها به اروپا باشد.
  • آمریکا همچنین با چراغ سبز نشان دادن به ترکیه برای حمله به سوریه در واقع انتقام چند سال همراهی اردوغان با پوتین را یک جا گرفت. در جدیت این مساله همین بس که ترک ها تنها زمانی حمله به سوریه را آغاز کردند که نیروهای امریکایی منطقه شمال سوریه را ترک کردند. تحمیل تحریم های جدید آمریکا بر مقامات و اقتصاد ترکیه که امروز رسانه ای شد نشانه هدفمندی اقدام امریکا در نشان دادن چراغ سبز حمله به سوریه است.
  • چندین ماه است که ترامپ وعده خروج از سوریه را می دهد اما آن را عملیاتی نمی کند. این بار نیز اگر چه نیروهای خود را از شمال سوریه عقب کشیده است اما رسما اعلام می کند از "التنف" خارج نخواهد شد بر این مساله بایستی مخالفت هایی را افزود که این روزها در میان مقامات آمریکایی درخصوص خروج ترامپ از سوریه رسانه ای می شود. این یعنی انکه به سختی می توان امیدوار به روزی بود که ترامپ سوریه را خالی کند و از آن عقب نشینی کند.
  • حاصل جنگ ترک ها و کردها البته تضعیف دو طرف خواهد بود اما اینکه ترک ها با ارتش سوریه درگیر شوند به نظر بسیار دور از ذهن می نماید. شاید در نتیجه این درگیری و تشدید آن دولت سوریه این امکان را پیدا کند که جبهه ادلب را با سرکوب تروریست های جورواجور مورد حمایت ترکیه و به ویژه النصره به نفع حاکمیت سوریه آرام کند و به کنترل درآورد.

پربیننده ترین خبرها