5 روز دیگر تکلیف حمله ترکیه به شمال سوریه روشن می‌شود؟

5 روز دیگر تکلیف حمله ترکیه به شمال سوریه روشن می‌شود؟
پنج‌شنبه 25 مهر 1398 - 16:53

خبر:

روز 22 اکتبر یعنی 5 روز دیگر اردغان به روسیه سفر خواهد کرد تا با همتای روسی خود درخصوص حمله به شمال سوریه گفتگو کند.

تحلیل:

- این روزها اردوغان ناباورانه مشغول پاسخگویی به تمامی دولتهای جهان درخصوص حمله نظامیش به شمال سوریه است. این حمله اگرچه با چراغ سبز آمریکا انجام شده است اما حتی دولت ترامپ هم به یکی از منتقدان ترکیه بدل شده است و کار را به تحریم ترکیه از سوی امریکا کشانده است.

- دولت‌های اروپایی خوفناک از آزادی دواعش در بند کردها و همچنین ترسان از گسیل میلیون‌ها آواره به سمت اروپا این عمل اردوغان را سرزنش می‌کنند، دیگران از راه افتادن حمام خون در سایه این اقدام اردوغان بر او می‌تازند و از نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور ابراز ناخوشایندی می‌کنند و... اما واقعیت آن است که گویی حرف هیچ کس در اردوغان موثر نیست و این رئیس جمهور ترک از یکسو بفکر تحقق وعده چندساله خود به افکار عمومی ترکیه است و از دیگر سو همچنان حضور "پ.ک.ک" را عامل تهدید کننده امنیت درمرزهایش معرفی میکند. اگرچه قصه تلاش برای توسعه ارضی ودست اندازی برشمال حاصلخیز و سرشار از ثروت‌های زیرزمینی نفتی وگازی سوریه و دست اندازی بر این منطقه مانند انچه در "لوا اسکندرون" سوریه وپیش ازاین صورت داده است دور ازذهن نیست.

- اردوغان در مقابل این واکنش‌های جهانی عمدتا بر ادامه مسیر نظامیش اصرار دارد و تنها می‌کوشد تا با استفاده از هر تریبون عمومی چه در داخل و چه در خارج ترکیه بر حقانتیتش در این اقدام نظامی تاکید کند و به توجیه عملکرد خود بپردازد. بر این اساس بنظر می‌رسد فرستادگان آمریکا به ترکیه اعم از پنس، پمپئو و مشاور امنیت ملی ترامپ دست از پا درازتر از ترکیه باز گردانده شوند.

- در واکنش به سرسختی اردوغان در مسیری که انتخاب کرده است آنکه نامه ترامپ را به زباله دان انداخته و به آن اعتنایی نکرده است. اگر چه در این نامه رییس جمهور ترکیه با الفاظی رکیک ودور از شان توصیف شده است.

- مداخله روسیه در نزدیک سازی کردها به دولت سوریه درکنار همراهی بخشی از نیروهای سوریه در حضور در مناطق شمالی سوریه که چند روزی است کلید خورده این امید را زنده کرده است که در سایه مداخله روسیه در بحران شمال سوریه چشم‌ها به اقدامات روسیه باشد. سخنگوی کرملین دیروز اعلام داشت از ترکیه توقع داریم عملیات نظامیش متناسب با نیازها و خواست‌های امنیتیش باشد. این یعنی انکه درطرح روسیه برای خاتمه دادن به بحران شمال سوریه هم نگرانی‌های امنیتی ترکیه ملحوظ نظر است و هم حفظ تمامیت ارضی سوریه.

- روسیه در ماجرای بحران شمال سوریه آغازگر این بحران نیست اما می‌تواند پایان دهنده به آن باشد، پایانی که در سایه حصول آن اولا به امریکا تفهیم خواد شد تنها بازیگر موثر در منطقه و بویژه در سوریه نیست، به اروپا تفهیم خواهد شد که در ماجراهای امنیتی منطقه خاورمیانه بایستی نقش موثر برای روسیه قائل شوند، به کشورهای عربی حامی تروریسم در سوریه تفهیم کند که در وابستگی صددرصدیشان به آمریکا تجدید نظر کنند و ...

- بنظر می‌رسد راه حلی که روسیه برای برون رفت از بحران شمال سوریه درنظر دارد بازگشت به "توافقنامه 1999 ازنا"ست که بین سوریه و ترکیه منعقد شده است و طبق آن ترکیه از امکان تعقیب تروریست‌ها در 5 الی 10 کیلومتری خاک سوریه بهرمند می‌شوند و در عین حال سوریه بر کلیه سرزمین‌هایش مسلط و حاکم باقی خواهد ماند.

- بنظر می‌رسد با احیای این توافقنامه هم وعده اردوغان برای تامین امنیت مرزهایش محقق خواهد شد، هم سوریه تمامیت ارضیش محافظت خواد شد وهم کردهایی که این روزها بسختی درحال تحمل درد ناشی از زخم خنجر امریکا در پشتشان هستند به دامان میهن برخواهند گشت. باید منتظر ماند و دید 5 روز دیگر در سوچی روسیه اردوغان با این پیشنهاد چه برخوردی خواهد کرد و چنانچه از آن استقبال کند کی آن را عملیاتی خواهد نمود.

پربیننده ترین خبرها