تشدید سیاست های امنیتی در نیوزیلند پس از حمله کرایست چرچ

تشدید سیاست های امنیتی در نیوزیلند پس از حمله کرایست چرچ
يکشنبه 28 مهر 1398 - 10:22

گزارش منابع امنیتی در نیوزیلند حاکی است عواقب مرگبار حمله علیه مسلمانان در کرایست چرچ که ۵۱ کشته برجای گذاشت، سبب شد تا دولت جیسیندا آردرن با اجرای سرمایه گذاری های بیشتر طرح های ویژه امنیتی دراین کشور را به موقع اجرا گذارد .

العالم - آسیا

شبکه خبری رویترز از ولینگآسیاتون گزارش داد: نیوزیلند مانند انگلیس و نروژ از جمله کشورهایی هستند که نیروهای پلیس در این کشورها در زمان انجام وظیفه عمومی خود سلاح حمل نمی کنند و سلاح های گرم از جمله اسلحه های دستی در خودروهای پلیس نگهداری می شود و صرفا پس از کسب مجوز از مقام بالادستی قابل استفاده است. اما گزارش ها حاکی از آن است که شلیک مرگبار کرایست چرچ در ماه مارس سال جاری میلادی سبب شده تا این روند در نیوزیلند تغییر کند.

حمله تروریستی علیه نمازگزاران نیوزیلندی در دو مسجد کرایست چرچ در ۱۵ ماه مارس سال جاری میلادی منجر به کشته شدن ۵۱ نمازگزار مسلمان و مجروح شدن دستکم ۵۰ نفر دیگر شد و ویدئو فیلم این کشتار وحشیانه در فیس بوک به صورت زنده به نمایش گذاشته شد و علاوه بر آن در دیگر شبکه های اجتماعی مانند توییتر، یوتیوب و برنامه های متعلق به فیس بوک واتساپ و اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد.

«برنتون ترنت» متهم ۲۸ ساله این حمله تروریستی، تبعه استرالیاست که به جرم کشتار و مجروح ساختن دهها نفر از مسلمانان در زندان به ‌سر می‌برد.

جنایات جدی در نیوزلند نسبتاً غیرمعمول است، پلیس نیوزیلند صرفا چند هفته پس از حمله نژاد پرست استرالیایی به مساجد کرایست چرچ در ۱۵ مارس به صورت مسلح در خیابان ها ظاهر شد.

کمیسرمایک بوش سخنگوی پلیس روز جمعه در این زمینه گفت: "به دنبال وقایع ۱۵ مارس در کرایست چرچ، شرایط عملیاتی ما تغییر کرده است و تمام نیروی پلیس باید سلاح حمل کنند.

وی افزود: پلیس باید اطمینان یابد که مردم می توانند امورات خود را به راحتی اجرا کرده و همچنین اجتماعات ما احساس امنیت داشته باشند. به همین منظور گروههای مسلح پلیس در منطقه "مانوکائو" در اوکلند بزرگترین شهر نیوزلند و "ویکاتو" و "کانتربری" از روز ۲۸ اکتبر به مدت ۶ ماه فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گفته وی افسران حاضر در این تیم ها، مسلح و مجهز به توانایی های تاکتیکی پیشرفته، آماده پشتیبانی از نیروهای پلیس فعال خط مقدم در حوادث هستند.

جیسیندا آردن نخست وزیر نیوزلند پیشتر گفته بود ه اقدامات دولت برای سرمایه گذاری درجهت مضاعف کردن طرح های امنیتی در زمینه های تحقیقاتی، پزشکی قانونی، اطلاعاتی و پیشگیری در وزارت کشور افزایش خواهد یافت.

دادگاهی در نیوزیلند چندی پیش مردی را که متهم به همدستی با تروریست مساجد کرایست چرچ برای اشتراک گذاری ویدئو فیلم این کشتار وحشیانه در شبکه های اجتماعی بود، به ۲۱ ماه حبس محکوم کرد.

طبق گزارش پلیس نیوزیلند پس از حادثه تروریستی کرایست چرچ، سطح تهدید در سراسر این کشور افزایش یافته است و از ماه مارس تاکنون یک هزار و ۴۰۰ قبضه سلاح گرم از متخلفان توقیف شده است.

برنتون ترنت تروریست استرالیایی عامل حمله به مساجد کرایست چرچ در ماه مه و در آخرین جلسه دادگاه ۹۲ اتهام قتل و مجروح ساختن اتباع نیوزیلند را رد کرده است.

به گفته سخنگوی پلیس نیوزیلند برای مقابله با تهدیدات سه منطقه مهم این کشور برای عملیات نیروهای ویژه پلیس انتخاب شده است. علاوه بر این درگیری های مسلحانه ماهانه عامل بروز ۲۰۰ حادثه دراین کشور بوده است.

نیوزیلندی ها برای داشتن اسلحه گرم باید مجوز کسب کنند و برآورد پلیس حاکی است ۱.۵ میلیون قبضه اسلحه در این کشور قریب به ۵ میلیون نفری وجود داشته باشد.

دولت آردرن استفاده از اسلحه های نیمه اتوماتیک و کالیبر بالا را چند هفته پس از تیراندازی در کرایست چراچ ممنوع کرد و همچنین یک طرح عفو عمومی برای جمع آوری اسلحه را تا پایان سال جاری میلادی ارائه نمود که طبق آمار ارائه شده در وب سایت پلیس نیوزیلند، تاکنون صرفا بیش از ۲۹ هزارسلاح گرم جمع آوری شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها