یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا ماهیگیری از آب گل آلود این روزها در لبنان ممکن است؟

آیا ماهیگیری از آب گل آلود این روزها در لبنان ممکن است؟
يکشنبه 28 مهر 1398 - 20:36

العالم _ لبنان

خبر:

  • در حالی که تقریبا یک شبانه روز به پایان 72 ساعت زمان اعلام شده نخست وزیر لبنان باقیمانده لحظه به لحظه بر شمار تظاهرکنندگان لبنانی در خیابان ها افزوده می شود.


تحلیل:

  • در اینکه تظاهرات اجتماعی- اقتصادی مردم لبنان با محوریت بهبود امور معیشتی و مبارزه با فساد برگزار می شود شکی نیست اما نکته قابل توجه در این تظاهرات، وجه مسالمت آمیز آن و غیر خشونت آمیز بودن است که نشان می دهد هم مردم خواستار تکرار حوادث قبل لبنان نیستند و هم مقامات لبنانی ضمن مشروع معرفی کردن این تظاهرات و تایید مطالبات و خواست های مردمی در تلاش برای معرفی راه حلی مناسب هستند.

  • در فضای ملتهب لبنان البته هستند کسانی مثل "سمیر جعجع" رییس نیروهای لبنانی که با اعلام استعفای 4 وزیرش از کابینه در حقیقت نه به دنبال کمک به بهبود اوضاع بلکه در سایه تعقیب اهدافی دیگر نظیر انتقام گیری از میشل عون رقیب دیرینه اش است. به طور مشخص جعجع بر آن است تا با سنگ اندازی در مقابل مطالبات و حرکت های اصلاحی از آب گل آلود موجود به نفع خود و جریان متبوعش صیادی کند امری که از نظر مردم لبنان و تظاهر کنندگان به هیچ وجه مخفی نمانده و نخواهد ماند.
  • اگر چه چنانکه سیدحسن نصرالله بر "پاک بودن و بی شائبه بودن" این تظاهرات از مداخلات خارجی تاکید کرد اما به نظر می رسد همچنان هوشیاری ملت لبنان در مقابل موج سواری های احتمالی اجانب امری است اساسی. نقل قول های پراکنده و البته محدودی که در جریان تظاهرات و به ویژه در یکی دو روز اخیر مبنی بر اینکه دولت باید مثل بن سلمان روسای فاسد را در هتلی جمع آورد و ایشان را محاسبه کند شنیده شد دقیقا نشانه هایی از این حرکت مرموز است.
  • به نظر می رسد باور اکثریت قریب به اتفاق تظاهر کنندگان این باشد که راه حل فائق آمدن بر مشکلات تنها در عزم و اراده مسئولین در ارائه راه حل برای خروج از بن بست حاکم و نه استعفای دولت باشد. تجربه "دولت سرپرست" به جای دولت برآمده از آرای مردم مدت های مدید باعث رنج و آزار ملت لبنان شد و البته بخشی از عقب ماندگی های مورد گلایه مردم در این روزها را موجب شد.
  • نکته آخر در این باب توجه به رویکرد رسانه های سعودی به تظاهرات مردمی لبنان است تاملی در این رویکرد نشان می دهد که تحریک نخست وزیر قانونی به استعفا در صدر توجهات این رسانه ها قراردارد امری که تحقق آن از نظر بسیاری از صاحبنظران معطوف به گسیل لبنان در شرایط بی دولتی و تشدید بحران ها است. این در حالی است که از ابتدای "سامان گرفتن" لبنان در سه سال پیش همواره به چالش کشیدن این "سامان سیاسی" جدید مورد توجه و اصرار حکام سعودی بوده است و تجربه واداشتن نخست وزیر به استعفا پیش از این و در سایه "حبس سعد حریری" در عربستان اگر چه ناموفق اما آزموده شده است.

پربیننده ترین خبرها