ویژه برنامه شبکه العالم به مناسبت روز صادرات؛

پرورش و صادرات گل در ایران؛ صنعتی هشتاد ساله + فیلم

دوشنبه 29 مهر 1398 - 12:56

در روز ملی صادرات ایران شبکه خبری العالم به این مناسبت ویژه برنامه ای را به پرورش و صادرات گل به کشورهای منطقه و جهان و بررسی ویژگی ها و مشکلات پیش روی این صنعت اختصاص داده است.

العالم - ایران

مهمان این قسمت از برنامه "صباح جدید"، یک تاجر و صادرکننده گل و گیاه به نام محمد علی کبریایی است.

وی در این ویژه برنامه گفت: ایران به چند کشور از جمله امارات گل صادر می کند. در ایران چندین نوع گل از جمله گل های صادراتی پرورش می یابد. از آنجا که گل ها بسیار حساسند تعداد محدودی از آنها را می توان صادر کرد.

کبریایی افزود: به همت جهاد کشاورزی این کار را شروع کرده ایم و اکنون می توانیم این گلها را اصلاح ژنتیک کرده و پروش دهیم. به زودی شاهد افزایش صادرات گل خواهیم بود و اگر بخواهیم جایگاه خود را در زمینه صادرات گل و گیاه پیدا کنیم باید مزارع بزرگی را به پرورش گل های طبیعی اختصاص دهیم تا بتوانیم به بازارهای داخلی و منطقه ای و بین المللی گل راه پیدا کنیم و با رقبا در سطوح منطقه ای و بین المللی وارد رقابت شویم.

وی در ادامه گفت: گل های صادراتی اغلب در مزارع اختصاصی شهر محلات از توابع استان مرکزی پرورش می یابند و از همانجا به روسیه، عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می شوند. گل هایی که اینجا می بینید، برش خورده و مسافت طولانی را طی کرده اند تا به اینجا رسیده اند و شما به این شکل آنها را می بینید.

کبریایی تصریح کرد: وقتی که این گلها به رشد کامل می رسند و نسبت به بقیه گلهای صادراتی متمایزتر می شوند، در صدد صدور آنها برمی آییم. ما سعی می کنیم کارگران و همکاران را با کار آشنا کنیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه کنیم. این صنعت از حمایت جهاد کشاورزی برخوردار است آنها از ما حمایت می کنند و با افزایش این حمایت تولیدکننده های بیشتری می توانند وارد این عرصه شوند.

وی افزود: صنعت پرورش گل و گیاه کار بسیار دشواری است و نیاز به کار بیست و چهار ساعته و مراقبت دارد به خصوص مقابل بادهای شدید و مسائل دیگر لذا معتقدیم که این صنعت پشتیبانی و حمایت ویژه می طلبد.

وی خاطرنشان کرد که صادرات گل در ایران از 80 سال پیش انجام می شده است. وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات و چالش های لوجستیکی و حمل و نقل در زمینه صادرات تصریح کرد که این صنعت از همه نظر صنعت خوبی است و همه صادرکنندگان نیازمند حمایت هستند تا بتوانند گل های ایرانی را به سراسر جهان صادر کنند. وی گفت که هر کشوری چنین مشکلاتی دارد و می توان این مشکلات را برطرف کرده و گلها را به موقع مقصد رساند.

پربیننده ترین خبرها