پایگاه 'التنف'؛

مقر نظامی بلاتکلیف آمریکا در جنوب شرق سوریه

مقر نظامی بلاتکلیف آمریکا در جنوب شرق سوریه
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 11:08

وبگاه 'دیلی بیست' در گزارشی در مورد پایگاه نظامی 'التنف' آمریکا در جنوب شرق سوریه، نوشت، این مقر نظامی عملا بلاتکلیف مانده و به جز شعار مقابله با ایران، هدف روشنی برای آن تعریف نشده است.

العالم - آمریکا

همزمان با خروج بخش بزرگی از نیروهای آمریکایی از سوریه به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، پایگاه «دیلی بیست» به بررسی وضعیت یک پایگاه نظامی آمریکا در سوریه پرداخته که دور از مناقشات شمال سوریه، روزی به بهانه مقابله با ایران بر پا شد اما در عمل بلاتکلیف باقی مانده است.

منطقه «التنف» که در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن واقع شده، از سال ۲۰۱۶ به اشغال نیروهای آمریکایی درآمد و واشنگتن از آن زمان در این منطقه یک پایگاه نظامی و یک محدوده عبور ممنوع ایجاد کرده است.

موقعیت التنف

دیلی بیست در مورد این پایگاه نوشته است: «در حالی که پنتاگون در تلاش است تا سرعت عمل خود [در خروج از سوریه] را به سرعت توییت‌های ترامپ در مورد سوریه همراه کند، آخرین پایگاه این کشور در صحرایی در سوریه، پایگاهی است که در جست‌وجوی یافتن هدفی برای خود است.»

این پایگاه نوشته است که التنف هیچ ارتباطی با مقابله با داعش ندارد و بیشتر با هدف «مقابله با یک دشمن کاملا متفاوت: ایران»، راه‌اندازی شده است.

بنا بر این گزارش، با وجود آنکه ترامپ گفته است که نیروهای آمریکایی در حال بازگشت به خانه هستند، اما یک مقام نظامی آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به دیلی‌بیست گفته است که صدها نفر از نیروهای ویژه و عادی ارتش آمریکا که تاکنون در شمال سوریه مستقر بودند، فعلا در پایگاه التنف مستقر می‌شوند، هرچند که مشخص نیست که این حضور تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

دیلی بیست با اشاره به اینکه مأموریت این پایگاه به صورت رسمی «نامشخص» است، نوشته است که با این وجود ممانعت از انتقال سلاح از ایران به سوریه و لبنان از ابتدا جزء اولویت‌های اصلی مقام‌های ضدایرانی در دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

«سام هلر» از تحلیلگران گروه بین‌المللی بحران در این مورد می‌گوید: «التنف هیچ هدف نظامی روشنی ندارد. تا جایی که من می‌دانم، توجیه واقعی این است که از دسترسی دولت سوریه و متحدان ایرانی او به گذرگاه مرزی التنف/الولید با عراق جلوگیری شود. این امر یک مسیر اصلی تجاری را مسدود می‌کند. این مسیر تجاری می‌تواند به اتصال بیشتر سوریه به محیط اطرافش منجر شده و به دولت سوریه در ایجاد ثبات اقتصادی برای خود، کمک می‌کند. برخی در واشنگتن اعتقاد دارند که این [ثبات اقتصادی در دمشق]، اهرم فشار ایالات متحده برای تحمیل یک راهکار سیاسی برای جنگ را تضعیف می‌کند.»

دیلی بیست با اشاره به اینکه ترامپ بارها از کاهش حضور نظامی در منطقه صحبت کرده و در عین حال در ماه‌های اخیر ۱۴۰۰۰ نیروی تازه را به بهانه مقابله با ایران به غرب آسیا فرستاده، نوشته است که این موضوع نشان می‌دهد که مناقشه با ایران و رویکردهای ضدایرانی در واشنگتن چطور با سیاست‌های کلان و بلندمدت آمریکا در تضاد است.

در پایان این گزارش به نقل از «آرون استین» مدیر برنامه خاورمیانه مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی درباره پایگاه التنف آمده است: «این [پایگاه] به جای آنکه مدال افتخاری برای قدرت آمریکا باشد، هدر دادن احمقانه منابع است.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها