تدوین طرح‌های خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان در دستور کار پنتاگون

تدوین طرح‌های خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان در دستور کار پنتاگون
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 13:27

3 مقام کنونی و پیشین پنتاگون به شبکه "ان.‌بی.‌سی" گفته‌اند پنتاگون کار تدوین طرح‌هایی را برای خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز کرده است.

العالم - آمریکا

هر چند مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در کابل اعلام کرد که در ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان هیچ تغییری صورت نگرفته اما سه مقام کنونی و پیشین پنتاگون به شبکه "ان.‌بی.‌سی" گفته اند که پنتاگون کار تدوین طرح‌هایی را برای خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز کرده است تا اگر ترامپ ناگهان دستور دهد که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند، این نیروها برای این کار آماده باشند.

از سوی دیگر رییس جمهور غنی گفته است که اگر در انتخابات پیروز شود، می خواهد که در یک هفته، گفتگوهای مستقیم را با طالبان آغاز کند.

پیش از این، وزارت خارجه امریکا از آغاز دور جدید سفرهای زلمی خلیل‌زاد به کشورهای منطقه برای پایان دادن به جنگ افغانستان خبر دادند.

در همین حال، حکومت افغانستان می‌گوید که صلح پایدار در افغانستان زمانی تامین خواهد شد که رهبری این روند به دست افغانان باشد.

از سویی اشرف غنی در گفت‌وگویی با روزنامه "ایشین ریوو" ژاپن گفت که طالبان می‌توانند در چارچوب قانون اساسی کنونی افغانستان، همچون یک حزب سیاسی در کشور فعالیت کنند.

وی افزود: "طالبان باید بیدار شوند و بدانند که اگر خشونت را رها کنند، بسیاری از مردم افغانستان آنان را خواهند پذیرفت."

قرار است چند روز دیگر نشست دیگری دربارۀ صلح افغانستان با حضور نمایندگان چین، روسیه و امریکا در مسکو برگزار شود، نشستی که پاکستان هم در آن شرکت خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها