سفیر آمریکا در اوکراین ترامپ را نقره داغ کرد/ رسانه‌های آمریکا: استیضاح ترامپ دیگر قطعی است

سفیر آمریکا در اوکراین ترامپ را نقره داغ کرد/ رسانه‌های آمریکا: استیضاح ترامپ دیگر قطعی است
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 22:18

شهادت سفیر موقت آمریکا در اوکراین بسیاری از دموکرات‌ها را در کنگره متقاعد کرده که دیگر استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اجتناب‌ناپذیر است.

العالم ـ آمریکا

به دنبال شهادت ویلیام تایلر، سفیر موقت آمریکا در اوکراین درجلسه کنگره علیه ترامپ در خصوص تلاش وی برای سوء استفاده از قدرت جهت تضعیف جو بایدن رقیب انتخاباتی خود و متقاعد شدن بسیاری از نمایندگان برای استیضاح ترامپ، حالا بحث بر سر زمان آن و چگونگی برخورد مجلس سنا با نحوه اجرای قانون استیضاح است.

گفته می شود به همین دلیل دیروز (چهارشنبه اول آبان ماه 1398) نمایندگان جمهوری‌خواه با یورش به جلسه استماع یک مقام وزارت دفاع، مانع از ادامه تحقیقات استیضاح، دست کم برای امروز شدند. برخی از رسانه‌ها حتی زمان استیضاح را هم حوالی کریسمس امسال گزارش کرده‌اند؛ یعنی تنها حدود دو ماه دیگر.

نوآ میلمن در مجله ویک نوشته با ارایه شواهد جدید دیگر برای همگان مشخص شده که قضایا از چه قرار بوده است. "در حقیقت ماجرا همانی بوده که از روز اول هم مشخص بود؛ این که دونالد ترامپ با استفاده از قدرت دستگاه دیپلماسی آمریکا و معطل گذاشتن کمک نظامی مصوب کنگره به اوکراین، تلاش کرده دولت این کشور را وادار کند که علیه رقیب انتخاباتی او وارد کار شود."

"اگر چه حامیان ترامپ در ظاهر به دفاع از او ادامه خواهند داد و دلایل مختلفی از جمله این که هنوز همه حقایق مشخص نشده و این که هیچ گروکشی صریحی روی نداده و یا این که آقای ترامپ مستقیما در این قضیه نقش نداشته را وسط بکشند، اما خود آنها هم در خلوت خود می‌دانند که ماجرا از چه قرار بوده است. حالا سوال اصلی این است که این عمل دونالد ترامپ چه قدر بد بوده... به قدری بد بوده که برای برکناری او کافی بوده باشد؟"

شواهد جدیدی که میلمن به آنها اشاره می‌کند ناظر بر جلسه استماعی است که روز گذشته، سه‌شنبه (30 مهر ماه 1398 / 22 اکتبر) به مدت ۱۰ ساعت در داخل کنگره آمریکا برگزار شد و طی آن ویلیام تایلر، سفیر موقت آمریکا در اوکراین به سوالات نمایندگان در زمینه تحقیقات استیضاح پاسخ داد.

سفیر آمریکا در اوکراین ترامپ را لو داد

طی این اظهارات که دموکرات‌ها آن را مهم‌ترین جلسه استماع طی چهار هفته گذشته و از زمان آغاز تحقیقات استیضاح ارزیابی کرده‌اند، ویلیام تایلر گفته برای او مسجل شده بوده که هم کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین و هم درخواست دیدار ولودیمیر زلنسکی با دونالد ترامپ در کاخ‌سفید به اعلام علنی تحقیقات علیه پسر جوبایدن و ادعای (تاییدنشده) کمک کی‌یف به دموکرات‌ها در خلال انتخابات سال ۲۰۱۶، مشروط شده بوده است.

سخنان دیپلمات کهنه‌کاری چون ویلیام تایلر که در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش هم سفیر آمریکا در اوکراین بوده کاملا بر خلاف ادعای ترامپ و موضع دفاعی کاخ‌سفید است که می‌گویند هیچ تلاشی برای گروکشی سیاسی با هدف منافع انتخاباتی ترامپ صورت نگرفته است.

درهمین خصوص، نیویورک‌تایمز نوشته در حقیقت به مقام‌های دولت اوکراین رسانده شده بوده که برای حل مشکل باید با مایک مولوینی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور آمریکا تماس بگیرند.

بنابر گزارش بی بی سی، روز چهارشنبه (۲۳ اکتبر) نشریه آتلانیک یادداشتی منتشر کرد که با این جمله شروع شده بود: "اظهارات ویلیام تایلر در کنگره به همه سوالات مربوط به تحقیقات استیضاح پاسخ نداد اما بزرگترین پرسش را بی‌پاسخ نگذاشت؛ این که آیا دونالد ترامپ استیضاح خواهد شد؟"

این نشریه خاطرنشان کرد: "اکنون استیضاح ترامپ اجتناب‌ناپذیر شده است. شهادت ویلیام تایلر مشخص کرد که؛ چه روی داده؟ گروکشی در قبال روابط با اوکراین - که روی داده - چه چیزی این وسط گرو گرفته شده - کمک نظامی - و آقای ترامپ دنبال چه بوده؟ - تحقیق علیه جو بایدن و انتخابات ۲۰۱۶."

همچنین روزنامه راست‌گرای نیویورک پست در گزارشی به قلم جان لوین و به نقل از استیو بنن، مشاور ارشد سابق دونالد ترامپ هشدار داده که کاخ‌سفید باید جدی‌تر به تحقیقات استیضاح توجه کند و برای مقابله با آن آماده شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها