گزارش لحظه به لحظه العالم از اعتراضات در عراق

گزارش لحظه به لحظه العالم از اعتراضات در عراق
شنبه 4 آبان 1398 - 11:38

عراق از روز گذشته عرصه برگزاری تظاهرات علیه فساد، وضعیت نامناسب معیشتی و بیکاری بود.

العالم - عراق

دور دوم تظاهرات در شهرهای عراق که از دیروز (جمعه ۲۵ اکتبر) در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز شد، موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان شد.

دور نخست اعتراض‌ها که به دلیل ایام اربعین حسینی و میزبانی عراق از هزاران زائر داخلی و خارجی و پس از توافق میان معترضان و دولت متوقف شد، اول اکتبر آغاز شده بود.

گزارش لحظه به لحظه از تظاهرات روز جمعه عراق را اینجا بخوانید.

در ذیل به صورت لحظه به لحظه تظاهرات در عراق را دنبال می کنیم؛

22:30 | در حالی که بغداد روز شنبه، شرایط نسبتا آرامی را می گذارند از ساعتی پیش درگیری ها در مرکز این شهر تشدید شده است.


22:12 | منزل استاندار «ذی‌قار»در جریان اعتراضات عراق به آتش کشیده شد

منزل استاندار استان «ذی‌قار» واقع در جنوب عراق در جریان اعتراضات امشب در این استان به آتش کشیده شد.


22:01 | نشست عبدالمهدی در مقر پلیس عراق؛ پیگیری اوضاع امنیتی بغداد و استان‌ها

عادل عبدالمهدی امشب نشستی را در مقر پلیس فدرال عراق برای پیگیری اوضاع بغداد و استان‌ها برگزار کرد.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق اعلام کرد نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح امشب نشستی را با فرماندهان امنیتی در مقر فرماندهی پلیس فدرال برگزار کرد که طی آن اوضاع بغداد و استان‌ها و راه‌های تقویت امنیت و ثبات با همکاری شهروندان بررسی شد.


19:26 | کشف و ضبط یک خودروی حامل سلاح در بغداد

منابع امنیتی عراق از کشف و ضبط یک خودروی حامل سلاح در مرکز ایست و بازرسی در منطقه «الشعب» بغداد خبر دادند. (جزئیات بیشتر)


18:13 | تلاش برخی برای نفوذ به منطقه سبز ناکام ماند

معترضان عراقی که امروز بار دیگر تلاش کردند وارد منطقه سبز بغداد شوند، با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند و این امر به زخمی شدن 25 نفر منجر شد. (جزئیات بیشتر)


18:10 | جزئیات جدید از هویت تیراندازان ناشناس در تظاهرات عراق

روزنامه لبنانی الاخبار، از ایفای نقش رئیس سرویس مبارزه با تروریسم منطقه کردستان عراق در عملیات تیراندازی به تظاهرات‌کنندگان در بغداد خبر داد. (جزئیات بیشتر)


16:31 | افشای اسنادی از دست داشتن سفارت آمریکا در حوادث اخیر عراق

روزنامه الاخبار چاپ بیروت امروز شنبه از کشف یک سند امنیتی خبر داد که دست سفارت آمریکا در بغداد را در اداره و کنترل تشکیلات سری "تظاهرات عراق" را رو کرده است. (جزئیات بیشتر)


15:00 | فرماندهی پلیس استان بصره در بیانیه‌ای تاکید کرد قواعد درگیری میدانی پس از آنکه دستگاه قضایی حمله به نیروهای امنیتی و اموال عمومی را جنایتی بر اساس ماده چهارم قانون مبارزه با تروریسم قلمداد کرد، تغییر خواهد کرد.

در این بیانیه با اشاره به نفوذ عوامل خرابکار و فتنه‌گر با هدف برهم زدن تظاهرات مسالمت آمیز مردم که حتی به پرچم عراق هم اهانت کردند، از اقدام این عناصر آشوب طلب در آتش زدن چهار خودرو و زیان رساندن به 16 خودروی دیگر نیروهای امنیتی و تلاش آنها برای تحریک نیروهای امنیتی به شیوه‌های مختلف از جمله فحاشی به این نیروها و پاره کردن پرچم عراق خبر داد.


13:50 | کودتا در عراق در پوشش تظاهرات؛ طراحی در امارات، پول از عربستان

روزنامه‌ای لبنانی تشریح کرد، آنچه در عراق تحت پوشش اعتراض‌های مردمی در جریان است، طرح کودتاست که آمریکا، امارات، عربستان و طرف‌هایی در کردستان در آن نقش دارند و دو اتاق عملیات در عراق دارد. (جزئیات بیشتر)


14:12 | وزارت کشور عراق: نیروهای امنیتی از سلاح یا زور علیه معترضان استفاده نکردند

سخنگوی وزارت کشور عراق با اشاره به عدم استفاده نیروهای امنیتی از سلاح در جریان اعتراضات این کشور، تأکید کرد که این نیروها، امنیت تظاهرات‌کنندگان و مکان‌های تظاهرات را کاملا تأمین کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)


13:08 | ویدیوی اختصاصی العالم از میدان التحریر بغداد/ بازگشت آرامش به بغداد

خبرنگار العالم در عراق از بازگشت آرامش به خیابان های بغداد وکاهش قابل توجه تعداد معترضان در خیابان التحریر در مرکز بغداد خبر داد.

بازگشت آرامش به بغداد


12:03 | آخرین آمار کشته شدگان و مجروحان اعتراضات عراق

به گفته منابع رسانه ای عراق، در جریان ناآرامی های جاری در بغداد و چند شهر دیگر و زد و خوردهای ناشی از آن، بیش از 30 نفر کشته و بیش از دوهزار نفر مجروح شدند. (بیشتر بخوانید)


- معترضان در بغداد و 9 استان امروز شنبه اعلام کردند که اعتراضات و تظاهرات خود را در قالب تحصن بی وقفه تا زمان تحقق خواسته هایشان ادامه می دهند.

-یک منبع امنیتی در استان ذی قار امروز شنبه اعلام کرد که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی دزدهایی را دستگیر کرده اند که قصد داشتند با استفاده از شرایط حاکم به مغازه ها و مراکز تجاری در مرکز ناصریه دستبرد بزنند.

-پلیس عراق درباره حادثه کشف 12 جنازه سوخته در دفتر سازمان بدر در استان دیوانیه، پس از آتش زدن این دفتر توسط عوامل مشکوک خبر داد.

- جاسم محمد البیاتی، نماینده سابق از ائتلاف دولت قانون امروز شنبه دربراه وقوع هرج و مرج بی سابقه در صورت سقوط دولت و پارلمان بدون وجود جایگزین هشدار داد.


10:14 | هشدار حزب الله عراق به معترضان درباره اقدامات مزدوران وابسته به محور صهیونیستی-آمریکایی

«حزب الله» عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که باید نسبت به مزدوران محور شر آمریکایی-صهیونیستی-سعودی و کسانی که قصد دارند از این تظاهرات بهره‌برداری کنند، هوشیار بود. (بیشتر بخوانید)


01:55 | برقراری آرامش در پایتخت عراق

منابع خبری از آرامش در پایتخت عراق پس از برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز روز جمعه خبر می‌دهند. (بیشتر بخوانید)


01:49 | اعلام منع آمد و شد در کربلای معلی

استاندار کربلای معلی در پی تشدید اعتراضات و افزایش هرج و مرج‌، قانون منع آمد و شد در استان یاد شده وضع کرده است. (بیشتر بخوانید)


00:32 | کاهش اعتراض‌های خیابانی بغداد در ظرف زمانی تحولات عراق

کاسته شدن از دامنه اعتراض های خیابانی در بغداد پایتخت عراق از عصر روز جمعه با وجود حضور هزاران نفری جوانان و مردم در خیابان ها در طول ساعات صبح جمعه، این پرسش را مطرح کرده است که دلیل و معنای این آرامش چیست و آیا ادامه خواهد داشت؟ (بیشتر بخوانید)

این خبر در حال تکمیل است ...

پربیننده ترین خبرها