گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه مصر و آمریکا درباره سد النهضه

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه مصر و آمریکا درباره سد النهضه
سه شنبه 7 آبان 1398 - 16:53

وزارت خارجه مصر از تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای آمریکایی خود درباره اوضاع منطقه و سد النهضه خبر داد.

العالم -مص

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه(دیروز) با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود تماس تلفنی برقرار و درباره روابط استراتژیک دو کشور و اوضاع منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است که دو طرف در این تماس تلفنی به بررسی راهکارهای توسعه همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف که بیانگر عمق روابط دو طرف و تحقق منافع مشترک دو کشور است، پرداختند.

طبق گزارش وبگاه «العربی‌الجدید»، شکری و پامپئو همچنین آخرین تحولات مربوط به سد النهضه و دعوت واشنگتن برای برگزاری نشستی در این باره در واشنگتن را بررسی کردند و پامپئو گفت که اهمیت این قضیه و ضرورت دستیابی به توافق عادلانه به منظور تحقق منافع سه کشور(مصر، سودان و اتیوپی) را درک می‌کند.

به گزارش فارس؛ سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

ساخت این سد باعث بروز اختلافاتی بین مصر و اتیوپی شده است و اخیرا نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای میانجی‌گری بین دو کشور جهت رفع اختلافات اعلام آمادگی کرد.

دو طرف همچنین مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات سوریه را بررسی کردند و شکری بر موضع مصر مبنی بر مخالفت با هر گونه تعرض به خاک سوریه، عدم اجازه برای تغییرات جمعیتی مناطق شمال شرقی سوریه و آغاز فوری روند سیاسی مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت تأکید کرد.

مقابله با اشکال مختلف تروریسم نیز از دیگر محورهای گفت‌‌وگوی شکری و پامپئو بود و شکری از کشته شدن ابوبکری البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش استقبال کرد.

پربیننده ترین خبرها