پس از استعفای سعد الحریری چه خواهد شد؟

پس از استعفای سعد الحریری چه خواهد شد؟
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 14:21

سعدالحریری نخست وزیر لبنان استعفای خود را به میشل عون رئیس جمهوری تقدیم کرد و از وی خواست برای حفظ کشور از سقوط و فروپاشی شبکه امنی ایجاد کند. وی هم چنین از گروههای سیاسی خواست تا دولت جدیدی به ریاست الحریری تشکیل دهند که ماموریت آن اجرای طرح اقتصادی باشد.

العالم _ نظرکده

پس از استعفای نخست وزیر لبنان و تقدیم ان به رئیس جمهوری چه خواهد شد و چه ارتباطی میان حوادث میدان سیدالشهدا و ریاض الصلح با استعفا وجود دارد؟

آیا استعفای الحریری پس از به خیابان آمدن هواداران جریان المستقبل ، حامی صلح داخلی کشور است ؟

سیاستمداران معتقدند اقدام سعد الحریری نخست وزیر لبنان به راهکار های حل بحران آسیب زد.

آنها معتقدند طرح اقتصادی نخست وزیر، به خاطر دارا بودن عناوین کلی و نداشتن مراحل زمانی مشخص و نداشتن هیچ گونه سنخیت مستقیمی با دغدغه های تظاهرکنندگان،نتوانست پاسخگوی مردم لبنان باشد.

تحلیلگران لبنانی معتقدند مرحله بعدی بسیار پیچیده است و هم اکنون کشور شاهد بحران اقتصادی ویرانگری است و فضایی از تنش های سیاسی وجود دارد و تظاهراتی که بیروت شاهد آن بوده ناشی از الگوی اقتصادی اجتماعی سیاسی سال 1990 است که به دلیل ساختار دولت به عنوان نظام تقسیم بندی رانتی و نظام مصرف گرایی وابسته به غرب نتوانست ادامه یابد.

آنان تاکید کردند دولت آتی لبنان می تواند در صورت انتقال از نظام رانتی به اقتصاد ملی مستقل از این بحران متکی بر تولید ، از بحران دور شود و بخش های مختلف را تقویت کند و باهمسایگان دور و نزدیک و قدرت های شرق از سیاست همکاری فراگیر کمک بگیرد.

از سوی دیگر نمایندگان لبنانی نیز اعلام کردند که از استعفای الحریری جلوگیری نکردند و این مساله به لغو طرح اقتصادی یعنی رکود دیدگاههای اقتصادی و طرح های سرمایه گذاری خواهد شد.

آنها اعلام داشتند، دولت نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه از نظر سیاسی نیز مورد هدف قرار گرفته است.

نظر شما چیست؟

پس از استعفای الحریری چه خواهد شد؟

آیا الحریری با توافق هم پیمانانش استعفا داده است ؟

پس از واکنش تظاهرکنندگان برای باقی ماندن در خیابان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پربیننده ترین خبرها