توافق ايران و سوريه برای همكاری همه جانبه و بلند مدت در صنعت برق و انرژی

توافق ايران و سوريه برای همكاری همه جانبه و بلند مدت در صنعت برق و انرژی
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 20:00

وزیر نیرو از توافق ایران و سوریه برای همکاری بلند مدت در صنعت برق و انرژی خبر داد.

العالم - ایران

رضا اردکانیان در حاشیه دیدارش با وزیر برق سوریه گفت: تا دو روز آینده و در طول سفر وزیر برق سوریه (آقای محمد زهیر خربوطلی)، چهارچوب یک همکاری بلند مدت و همه جانبه با این کشور در زمینه برق و انرژی را تدوین خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وزیر برق سوریه در پاسخ به دعوت بنده برای شرکت در نمایشگاه بین المللی برق و انجام مذاکرات لازم با شرکت های ایرانی به کشور ما سفر کرده است افزود: همچنین در خصوص انجام طرح هایی که در حال حاضر در سوریه در حال اجراست و هم یک برنامه بلند مدت، مذاکره خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه ما دست اندرکار احداث نیروگاه 526 مگاواتی سیکل ترکیبی لاذقیه و تعداد دیگری از طرح ها هستیم گفت: این طرح ها با مشارکت دولت سوریه و بخش خصوصی ایران در حال اجراست.

وزیر نیرو به علاقمندی طرف سوری برای همکاری با ایران اشاره کرد و افزود: توسعه انرژی های تجدید پذیر در سوریه، بحث ساخت کنتورهای هوشمند و تعمیرات و بازسازی صنعت برق آسیب دیده از جمله این همکاری هاست.

آقای اردکانیان با بیان اینکه حدود دو سوم ظرفیت نصب شده برق سوریه اکنون در مدار نیست گفت: این ظرفیت و البته ظرفیت نیروی انسانی و آموزشی هایی که باید ببینند، نیازمند کار است.

وی افزود: تا پایان سفر وزیر برق سوریه، این چهارچوب نهایی خواهد شد و یک کارگروه دائمی برای مشارکت در بخش های مختلف برق سوریه شکل خواهد گرفت.

اردکانیان همچنین در خصوص 25 قرارداد منعقد شده میان وزارت نیروی ایران و عراق در زمینه انتقال برق، آب و انرژی گفت: این قراردادها در حال اجراست.

وزیر نیرو افزود: بعضا تحریم ها تا حدودی تاثیر گذار بوده اما بخش هایی که به طور عمده به اتکاء منابع مالی سوریه و مشارکت دولت این کشور، مربوط می شود در حال انجام است و نگرانی از این حیث نداریم.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد: طرح های بزرگی از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی لاذقیه نیز مطابق برنامه پیش برود و بتوانیم کارهای دیگری را نیز تعریف کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها