چرا جلسه امروز پارلمان عراق برای سلب اعتماد از عبدالمهدی بی نتیجه بود؟

چرا جلسه امروز پارلمان عراق برای سلب اعتماد از عبدالمهدی بی نتیجه بود؟
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 21:13

گروه های سیاسی عراق هنوز درباره سلب اعتماد از عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور به توافق نرسیده اند و جلسه امروز پارلمان به همین علت به تعویق افتاد.

العالمبا خبرنگاران العالم

با وجود توافق فراکسیون های سائرون و فتح که بزرگ ترین فراکسیون های پارلمانی در مجلس عراق هستند، توافقی درباره سلب اعتماد از عادل عبدالمهدی نخست وزیر صورت نگرفته است.

نوید بهروز خبرنگار شبکه العالم در عراق، در تماسی مستقیم دراین باره گفت : نشست پارلمان به علت اختلافات میان گروه های سیاسی درباره برکناری یا استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری به تعویق افتاد.

بهروز گفت: مشکل اینجاست که بعد از تبادل نامه های مقتدا صدر رهبر جریان صدر و هادی العامری رئیس جریان الفتح، که طی آن همکاری خوند را برای سلب اعتماد از عادل عبدالمهدی در صحن مجلس اعلام داشتند، به نظر می رسد که دیگر گروه های سیاسی دست کم در شرایط فعلی حاضر به انجام چنین کاری نیستند.

خبرنگار العالم افزود: گروه های کرد، دیشب، بغداد را ترک کردند و به کردستان عراق بازگشتند و این امر، نشان می دهد که آن ها درحال حاضر برای سلب اعتماد از عبدالمهدی نخست وزیر عراق آمادگی ندارند و برخی دیگر از گروه های سیاسی نیز همین کار را کردند.

خبرنگار العالم افزود: سلب اعتماد از نخست وزیر، در پارلمان عراق به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد، اما برخی ها قانون اساسی عراق را اینگونه تعبیر می کنند که سلب اعتماد با آرای نصف نمایندگان به علاوه یک یعنی 165 رای ، امکان پذیر اسات ، این درحالیست که هیچ یک از گروه های سیاسی تا به حال، موفق به جمع آوری این تعداد از کرسی ها نشدند.

وی تاکید کرد که عادل عبدالمهدی نیز برای استعفا آمادگی ندارد زیرا معتقد است که استعفا منجر به تشدید بحران و مواجه شدن کشور با خلأ سیاسی و امنیتی می شود و برخی گروه های سیاسی نیز با وی هم نظر هستند.

پربیننده ترین خبرها