یک خبر چند خط تحلیل؛

رویترز و مهندسی فتنه میان ملت های ایران و عراق

رویترز و مهندسی فتنه میان ملت های ایران و عراق
شنبه 11 آبان 1398 - 16:56

العالم _ عراق

خبر:

  • خبرگزاری رویترز به نقل از "منابع نزدیک" به صدر و العامری گفت که ایران برای جلوگیری از برکناری عادل عبد المهدی، "دخالت کرده است".

تحلیل:

  • ای کاش می توانستیم این خبر رویترز را به طور کامل در اینجا بیاوریم تا مخاطبان، "منابع" این خبرگزاری انگلیسی برای انتقال این خبر بسیار مهم را بهتر بشناسند. آنهم خبری بسیار مهم مثل "مداخله ایران"! اما ترجیح می دهیم مفید و مختصر فقط به منابع رویترز اشاره کنیم؛ منابعی همچون: "منابع نزدیک به صدر و العامری"، "پنج منبع آگاه"، "مقام امنیتی ایرانی"، "فرمانده شبه نظامیان شیعه به فرماندهی العامری"، "یک منبع آگاه دیگر"، "یک سیاستمدار نزدیک به صدر" و "مقامات امنیتی عراقی" و غیره.. و جالب اینجاست که همه آنها "خواسته اند که نامشان فاش نشود".
  • نکته جالب توجه این است که این خبرگزاری، خبری به این مهمی را از منابع ناشناس نقل کرده و سپس چنین خبری را تبدیل به "حقیقت" کرده و بر اساس آن ایران متهم به تلاش برای جلوگیری از "استعفای" عبد المهدی می شود.
  • این اتهام روشن و رسوا به سبک رویترز به خصوص در انتقال اخبار مربوط به ایران و محور مقاومت، در تظاهرات اخیر عراق چیز تازه ای نیست. چرا که این خبرگزاری پیش از این خبر بسیار مهم دیگری را به نقل از همان منابع ناشناس نقل کرده بود. خبر این بود: "شبه نظامیان مورد حمایت تهران به منظور سرکوب اعتراضات، اقدام به استقرار تک تیرانداز روی پشت بام منازل در بغداد کرده اند که این امر زنگ خطری است که گویای نفوذ ایران است."
  • با وجود اینکه نمی دانیم "خطرات" تظاهرات مردم عراق برای "نفوذ" ایران در عراق چیست؟ و نیز نمی دانیم چگونه ممکن است یک خبرگزاری که ادعای حرفه ای بودن می کند، کشوری دیگر را به کشتن تظاهرکنندگان مسالمه جو متهم می کند زیرا بدون هیچ دلیل یا شبه دلیلی، آن ها را خطری برایش به شمار می آورد، و آیا خبرگزاری رویترز اطلاعاتی در اختیار دارد که نه دولت عراق و نه سازمان های اطلاعاتی کشورهای پیشرفته آنرا در اختیار ندارند، آیا این مساله ، دلیلی بر دست داشتن بریتانیا ، هم پیمان آمریکا و "اسرائیل" و عربستان در ایجاد ناآرامی و ویرانی درعراق و نیز ضربه زدن به روابط برادرانه و تاریخی میان ملت های عراق و ایران نیست؟
  • ماموریت رویترز فقط به ادغام اخبار دروغ خلاصه نمی شود، بلکه این خبرگزاری برای تحریف خبرها بر اساس سیاست های خرابکارانه خود در عراق تلاش می کند، همه جهانیان، نامه سید هادی العامری را که برای مقتدا صدر فرستاده بود، خواندند، صدر، ایشان را به همکاری به منظور سلب اعتماد از آقای عادل عبدالمهدی دعوت کرد. مضمون این پیام که آشکار و مختصر است، این است: " با هم به منظور تحقق منافع ملت عراق و نجات کشور درجهت منافع عمومی همکاری خواهیم کرد".
  • همه کسانی که این پیام را خواندند، اثری از موافقت العامری با خواسته مقتدا صدر مشاهده نکردند، حتی برخی ها ، آنرا به منزله مخالفت دیپلماتیک آشکار العامری با خواسته مقتدا صدر دانستند، اما رویترز مفهوم این نامه را وارونه کرد و بارها تاکید کرد که العامری، آمادگی کامل خود را برای " تلاش با هم " به منظور سرنگونی عادل عبدالمهدی اعلام کرده است، اما ایران مانع آن شد.
  • به نظر می رسد که رویترز، این خبرگزاری شکست خورده انگلیسی که وجهه زشت استعمار انگلیس را ترمیم می کند، و تلاش می کند با اشکال مختلف دروغ و فریب که دراختیار دارد، غارت و سرقت ثروت های مردم را توجیه کند، و همه جنایت های امپراتوری را که خورشید درآن غروب نمی کند، در کل جهان ، توجیه کند، به نظر می رسد که همان ماموریت قدیمی " تفرقه بیانداز ، حکومت کن" را با هدف ایجاد اختلافات طایفه ای و ناآرامی و ایجاد جنگ های داخلی میان ملت ها دنبال می کند و این کار را درجهت حفظ منافع خود و منافع دست پرورده اش "اسرائیل" انجام می دهد و این ماموریت، امروزه برای همه ملت های آزاده جهان واضح و علنی شده است.

پربیننده ترین خبرها