صد و دومین سالروز بیانیه بالفور؛ تأکید حماس و جهاد بر مبارزه مسلحانه

صد و دومین سالروز بیانیه بالفور؛ تأکید حماس و جهاد بر مبارزه مسلحانه
شنبه 11 آبان 1398 - 17:50

جنبش‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی ضمن اعلام اینکه انگلیس مسؤول تبعات صدور بیانیه شوم «بالفور» است، بر ادامه مبارزه مسلحانه تا تحقق اهداف تأکید کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

دوم نوامبر ۱۹۱۷ «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس نامه‌ای به «والتر روچیلد» سیاستمدار یهودی و عضو مجلس عوام انگلیس در آن زمان فرستاد و از موافقت لندن با ایجاد «خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد.

این نامه سرآغاز اشغال فلسطین، آواره کردن مردم آن و تأسیس رژیم جعلی اسرائیل به شمار می‌رود.

حماس امروز (شنبه) به مناسبت صد و دومین سالروز بیانیه بالفور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، مقاومت فلسطین به مقاومت خود بویژه مقاومت مسلحانه علیه رژیم اشغالگر ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»، حماس افزود، بالفور در تناقض با عرف انسانی و قوانین بین‌المللی است، انگلیس باید این بیانیه را لغو کند و از ملت فلسطین به خاطر تمام فاجعه‌ها و کشتار در بیش از یک قرن اخیر عذرخواهی کند.

حماس دولت انگلیس را مسؤول کامل این بیانیه شوم و پیامدهای آن دانست و افزود، بیانیه بالفور که بیش از یک قرن از تأسیس آن می‌گذرد بزرگترین ظلم تاریخی است که همچنان وجود دارد و منجر به تأسیس رژیمی اشغالگر بر سرزمین فلسطین شده، رژیمی که با پشتیبانی انگلیس به خود حق تصرف اراضی فلسطینی را می‌دهد.

حماس در ادامه بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود بر اساس قوانین بین‌المللی تأکید کرد.

جهاد اسلامی

«نافذ عزام» عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز به حملات گسترده جمعه شب (دیشب) رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف در نوار غزه اشاره کرد و گفت، این حملات ادامه جنایت و فاجعه‌ای است که با حمایت انگلیس بر سر ملت فلسطین فرود آمد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، عزام افزود، تمام جنایات، کشتارها و محاصره انجام شده به دست رژیم صهیونیستی باعث نشده که فلسطینی‌ها از سرزمین خود دست بکشند و آنها امروز و با گذشت صد و دو سال از بیانیه شوم بالفور بر حق خود تأکید دارند.

وی تأکید کرد: فلسطینی‌ها تسلیم واقعیتی که بیانیه بالفور برای آنها رقم زد، نمی‌شوند. این بیانیه سیاه بریتانیایی منجر به آواره شدن ملت فلسطین و تشویق به انجام جنایات وحشیانه علیه این ملت شد.

عزام تأکید کرد، فلسطینی‌ها در سالروز بالفور از مبارزه دست برنخواهند داشت و تسلیم فشارها و باج‌خواهی‌ها نمی‌شوند.

فارس

پربیننده ترین خبرها