عریقات: اسرائیل 90 درصد بخش شرقی کرانه باختری را دزدیده است

عریقات: اسرائیل 90 درصد بخش شرقی کرانه باختری را دزدیده است
سه شنبه 14 آبان 1398 - 09:14

دبیرکل اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت رژیم صهیونیستی حدود 90 درصد از مساحت «دره اردن» را دزدیده و با دست‌اندازی بر املاک فلسطینی‌ها میلیون‌ها دلار سود به جیب زده است.

العالم - فلسطین اشغالی

«صائب عریقات» دبیرکل اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت رژیم صهیونیستی حدود ۹۰ درصد از مساحت دره اردن را دزدیده و با چنگ‌اندازی بر املاک فلسطینی و سیاست غارت، ۴۵۰ میلیون دلار سود به دست آورده است.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی «سما»، وی افزود: «خطر بزرگتر هنگام صحبت از پروژه‌های شهرک‌سازی در دره اردن تلاش اسرائیل برای تحمیل سیاست‌هایش و توجیه آن با بهانه‌های امنیتی برای خفه کردن فلسطینی‌هاست.»

عریقات گفت رژیم صهیونیستی در زمینه تقویت شهرک‌سازی در دره اردن با شراکت بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی کار می‌کند تا آب و زمین فلسطینی‌ها را بدزدد.

منطقه «الأغوار الفلسطینیه» و شمال «بحر المیت» که به «غور اردن» (دره اردن) معروف است بخش شرقی کرانه باختری به طول ۱۲۰ کیلومتر و عرض ۱۵ کیلومتر است و حدود ۳۰ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد.

بر اساس آخرین آمارها حدود ۶۵ هزار فلسطینی و ۱۱ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در این منطقه زندگی می‌کنند. ۹۰ درصد این منطقه بر اساس توافق «اسلو» امضا شده میان تل‌آویو و سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» جزء مناطق «c» به شمار می‌رود. این مناطق از نظر امنیتی و اداری کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی هستند.

«ولید عساف» رئیس کمیته مقاومت علیه دیوار نژادپرستانه و شهرک‌سازی صهیونیستی دیروز (دوشنبه) گفت رژیم صهیونیستی درسه روز اخیر ۱۶ دستور برای ادغام مناطق گسترده‌ای از کرانه باختری به فلسطین اشغالی صادر کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها